Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forkølet stemmebånd

Hej. jeg har ligget med influenza og feber i nogle dage som blev overtaget af en forkølelse og hoste. Jeg mistede helt stemmen for 1 uge siden, min læge siger det kan tage flere uger, men jeg er meget bekymret, der er slet ikke tegn på bedring efter 8 dage. Jeg er meget tør i halsen, især om morgenen indtil jeg lige er kommet igang, jeg har tør hoste, den er dog blevet bedre, ikke så meget hoste som for 1 uge siden, men stadig ingen stemme, (kan kun få enkelte hæse lyde frem) jeg har sparet meget på min stemme og skrevet med min familie for at spare på stemmen. Jeg drikke spandevis af kamillete og vand med citron.
Er der andre der har prøvet det også og kan det være rigtigt at det kan tage så lang tid?
Hilsen den bekymrede.

Kommentarer

  • Indstillinger
    "min læge siger det kan tage flere uger, men jeg er meget bekymret, der er slet ikke tegn på bedring efter 8 dage".

    Ja, men nu er 8 dage jo heller ikke flere uger - :-)

    Jeg har desværre oplevet det nogle gange, og jo - der går altså lang tid. Jeg oplevede hæshed et par uger, og så oplevede jeg, at stemmen forsvandt fuldstændigt - jeg havde det senest her i efteråret, og pyhh, den var godt nok sejlivet - jeg tror, jeg havde problemer i over en måned.

    Det er fint, du drikker noget varmt, og kamillete er jo rigtigt fint, men du må virkelig spare på stemmen - og husk, det hjælper altså ikke, at du prøver at hviske - du skal faktisk holde helt mund - og jo, det er virkelig vanskeligt, det ved jeg - hehe.

    Men - det tager altså lang tid, så selv om det er dybt anstrengende, så behøver du ikke bruge kræfter på at bekymre dig over det, men vær lidt god ved dig selv, lad kroppen arbejde i sit eget tempo, så hvis du har mulighed for det, så prøv at tage den lidt med ro, og giv netop din krop fred og ro til at komme sig.

    Hvis du har været ved lægen og det er konstateret, at der ikke er betændelse, bør du "bare" slappe af, og prøve at tie så meget stille, som muligt.

    Man kommer faktisk langt med tegn og fagter - her aftalte jeg med min mand, at jeg fløjtede, når jeg skulle have kontakt - og tja... han begyndte så at råbe til mig, så jeg måtte gøre ham opmærksom på, at ja, jeg havde mistet stemmen, men jeg var altså ikke også blevet døv. :-)

    Ja øv, det er surt, men altså ikke farligt, så prøv at få lidt humor med på vejen; af en eller anden grund, finder omgivelserne det dybt morsomt, at man ikke kan tale.
  • Indstillinger
    Hej.
    Tak for dit svar, og du har jo ret i at 8 dage ikke er flere uger...., men når man er den total overbekymrede type som mig der altid ser det værste når det kommer til sygdomme, er det rart at høre fra en anden der har oplevet det samme...., så tak for det og ja, du har ret i at omgivelserne synes det er lidt morsomt...., selvom man selv synes det er ret træls, og ja man finder da ud af det med fagterne og en lille blok i lommen :o)
    Men jeg må prøve at væbne mig med tålmodighed og lade det positive overvinde alle de dårlige tanker.... jeg står og skal på ferie i næste uge, men som en sagde jeg kan vel godt tage på ferie uden at snakke, det bliver da en ferie der vil blive husket i stor stil :o)
    Men tak for dit svar og dine beroligende ord, jeg vil prøve at arbejde med det :O)
Log in eller Registrér for at kommentere.