Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget mundvand

persille1persille1
Redigeret 22 marts, 2015, 04:19 i Åben debat om tænder og mund
Jeg har et nært familiemedlem , som døjer med for meget mundvand. Når jeg leder efter emnet kan jeg læse det er et sjældent fænomen og det kan være psykisk. Ikke i dette tilfælde kan jeg garantere for.

Vedkommende har så meget mundvand at det kan finde på at løbe ud af munden. Det er uhyre generende.
Jeg ville høre om nogen kender til et lignende problem og skulle have et råd om, hvad der kunne hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg fandt dette:

    Citat:

    "Jeg vil anbefale din nabo at konsultere sin tandlæge. Hele eller delvise proteser kan øge spytdannelsen, og det kan andet i munden også. Der kan også komme øget dannelse af spyt, når man holder op med medicin, der har nedsat dannelsen af spyt. Mange former for medicin kan give tør mund, og når spytdannelsen kommer tilbage, vil det ofte føles, som om der er for meget spyt.
    Ved sygdomme, hvor nervesignaler til kroppen bliver svækket, fx ved lammelse af en ansigtsnerve, Parkinson’s sygdom eller følger efter en blodprop i hjernen, kan der opstå problemer med at synke spyttet rigtigt eller med at holde læberne lukket. I din nabos alder har de fleste oplevet mindre blodpropper i hjernen uden særlige symptomer.
    I de fleste tilfælde vil det medføre større gener at give medicin mod den øgede spytdannelse på grund af bivirkninger af medicinen. Det gælder især for ældre. Men går det din nabo meget på, kan hun tale med sin læge om evt. at prøve med en lille dosis af et middel mod Parkinson’s sygdom, da disse midler i reglen medfører en vis mundtørhed. Det samme gælder for de gammeldags midler mod depression, men i større doser vil disse kunne give hjerte- og kredsløbsproblemer hos ældre.
    Hvis der er problemer med at holde munden lukket, vil en styrkelse af ansigtsmusklerne ved hjælp af øvelser måske kunne hjælpe.
    Akupunktur er også en mulighed for at påvirke spytdannelsen.
    Der er også en mulighed for at nedsætte spytdannelsen ved at sprøjte botulinumtoxin A (Botox) ind i ørespytkirtlerne.
    Behandling med svage elektriske felter (magnetfeltbehandling) har vist sig at kunne nedsætte den øgede spytdannelse hos Parkinsonramte.
    Jeg kender desværre ikke til nogen form for naturmedicin mod problemet.
    Mange gode hilsener
    Carsten Vagn-Hansen"

    http://www.naturli.dk/brevkasse/for-meget-mundvand/
  • Indstillinger
    Mange tak for svar. Akupunktur kunne være en god ide at prøve.
Log in eller Registrér for at kommentere.