Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ankel skade

Redigeret 10 marts, 2017, 04:59 i Fod- og knæskader
Hej håber nogle har oplevet dette eller lignende så de kan fortælle om egne oplevelser
Sagen er den at jeg vrikkede om på ydersiden i fredags og det gjorde ikke særlig ondt i starten, så jeg gik bare rundt på foden og arbejde men da jeg fik fri var jeg rimelig øm.
Lørdag havde jeg rimelig ondt men tog til galla om aftenen og fik rigeligt at drikke så mærkede ikke helt vildt til foden men haltede stadig rundt. Fik gået rigelig den aften og havde meget ondt søndag og mærkede på min fod og kan se den er en smule hævet, lidt misfarvet og så buler den ud på ydersiden, det mærkes som en knogle, men et i tvivl da jeg ikke har lavet noget med min fod før.
Jeg ringede til skadestuen i morges og de siger hvis jeg kan støtte det mindste på den, er den bare forstuet og der kan UMULIGT være et brud som han sagde, men det virker bare utrolig underligt på min fod?
Jeg tænker det kan være der er røget en flig af min knogle eller noget i den stil? Og kan det lade sig gøre at man har et mindre brud og så stadig kan støtte en smule på foden?
Er i tvivl om jeg burde forlange et rønget foto..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil uden tvivl anbefale dig at få undersøgt foden nærmere. Og røntgen er en forholdsvis hurtig og let måde at få syn for sagen på. Hvis det så heldigvis kun viser sig at være en forstuvetning, kan du prøve at genoptræne med øvelser fra http://www.forstuvet-ankel.dk.

    God bedring
  • Indstillinger
    Hej Simone,

    Beklager, at jeg laver et svar nu, da indlægget er relativ gammelt. Men tænker, at andre vil kunne bruge svaret til noget.

    Man kan altid kræve at få taget et røntgenbillede, og jeg ved, at vores lokale hospital her har åbne tider nogle gange om ugen, hvor man bare kan møde op og stille sig i kø.

    Personer i samme situation som dig vil jeg altid anbefale at få taget et røntgenbillede. Jeg har desværre tit oplevet kunder, hvor lægen har taget fejl med hensyn til knæ og ankler.

    Hvis der ikke er sket skade på nogle knogler, er det med at komme i gang med genoptræningen med det samme. Hvis man vælger bare at lægge på sofaen, indtil det hele er væk, vil man med stor sandsynlighed få en svagere ankel. Genoptræning behøver ikke være besværligt og hos en fysioterapeut. Det kan være så simpelt som at gå en tur, sidde på en stol og vippe med foden osv. Det vigtige er bare, at man ikke må opleve smerter, så skal man skrue lidt ned. Et godt trick er, at købe et ankelbind, som gør, at man kan presse sig selv 10% ekstra uden at opleve smerter.

    Håber det kan hjælpe nogle.

    Mvh.
    Kenneth
Log in eller Registrér for at kommentere.