Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lidt om p-piller

Redigeret 12 marts, 2015, 01:07 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg er en pige på 15 (snart 16) og jeg har længe gået og tænkt på p-piller, min læge har også anbefalet p-piller, (angående nogle svedproblemer) men jeg er i tvivl om det er godt for mig at få p-piller, for kan man godt tage dem når man ryger og drikker? og er man 100 procent sikkeret at man ikke bliver gravid uden kondom?
Jeg har også nogle veninder der tager dem og jeg har også en kæreste og de siger at jeg skal gøre det, men omvendt har jeg også nogle veninder der ikke bruger dem som siger at jeg ikke skal, så jeg er lidt i tvivl og min mor kan ikke rigtig hjælpe, for hun siger bare at hvis jeg vil have dem så skal jeg men hvis ikke jeg ville have dem så skal jeg ikke så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Hvis det så ender med at jeg skal på p-piller så har jeg hørt at der er nogle ting man skal svare på ud fra et spørgerskema, hvis man skal det, omhandler de så rygning for mine forældre ved ikke at jeg ryger så det ville ikke være så rart at skulle sidde og svare på spørgsmål omkring det emne hvis min mor sidder lige ved siden af mig.

håber i kan hjælpe mig, tak på forhånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    P piller kan stoppe væksten. Bare så du er klar over det. Plus, der kan være andre bivirkninger.
    Nej, 100% sikker kan man ikke være, men risikoen er meget lille for graviditet. Du bør også tænke på smitsomme kønssygdomme, hvor et kondom jo beskytter.


    Hvis du vil have ødelagt dine tænder med tiden, så skal du bare fortsætte med at ryge. Jeg har set resultatet, heldigvis ikke på mig selv.
    Endnu kan du ikke ryge meget siden dine forældre ikke ved det, for det stinker forfærdeligt , lugten hænger i tøjet. Det lugter også ud af munden.
    Jeg ved ikke om der skal svares på noget om rygning, men du kan jo gå alene til læge.


    CITAT :

    Samme stof findes også i p-piller og kan være medvirkende til, at piger, der ikke er helt færdigudviklede, bliver hæmmet i væksten. »Som regel er piger færdigudviklede som 18-årige, nogle endda senere, og på det tidspunkt er det i orden at give dem p-piller - hvis de vel at mærke har en fast partner.

    Men giver man pillerne, før pigerne er færdigudviklede, er der risiko for, at de ikke bliver så høje, som naturen havde tiltænkt dem. At østrogen påvirker vækst, har man vidst længe. Man bruger jo faktisk også stoffet til at stoppe abnorm vækst,« siger børne- og ungelæge Vibeke Manniche.
Log in eller Registrér for at kommentere.