Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan det være en depression?

Redigeret 10 marts, 2015, 03:01 i Studerende og unge
Jeg er en pige på 18 år, som for anden gang prøver at gennemføre en gymnasiel uddannelse. Sidste år droppede jeg ud efter første år fordi jeg slet ikke kunne motivere mig selv til at stå op om morgenen og tage i skole. Jeg troede dog det var fordi jeg havde valgt den forkerte uddannelse. Så jeg startede på en HHX efter sommerferien, men der gik 1-2 måneder og så havde jeg det på samme måde igen...
Jeg kan ikke sove om aftenen og ofte ender jeg med at græde mig selv i søvn, uden nogen grund. Jeg kommer i perioder bagud med flere afleveringer, fordi jeg ikke kan få dem lavet og jeg har dage hvor jeg undgår at være sammen med mine venner. Jeg plejede at være sammen med nogen hver dag, men den sidste måned har virkelig været slem og jeg er kommet op med virkeligt mange undskyldninger for at slippe for at se nogen.
Jeg ved ikke om jeg bare er skoletræt, men jeg føler bare ikke at det er normalt at have så svært ved at stå op. Jeg plejede at elske at gå i skole og nu kan jeg sidde og græde i badet om morgenen.

Det hele startede da mine forældre blev skilt i december 2013. Siden da har jeg haft perioder hvor jeg virkelig har følt at mit liv var håbløst og så har der været nogle små perioder hvor jeg har haft det okay, men der har ikke været et eneste tidspunkt det sidste år, hvor jeg husker at jeg følte mig rigtigt glad.

Jeg tog Goldberg testen og der fik jeg 67 hvor den sagde at jeg var ved at komme i en svær depression. Dog ved jeg også at man ikke altid kan lytte til tests man tager på nettet.

Så mit spørgsmål er; Kan jeg være ved at komme ind i en depression, eller er det bare skoletræthed?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Silja

    En test er ikke altid pålidelig. Men ud fra det, du skriver, kan det godt tænkes, at du har en depression.

    Et typisk symptom er, at man har svært ved at komme op om morgenen og få gjort almindelige dagligdags ting.

    Et andet typisk symptom er, at man har en tendens til at isolere sig.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til læge og blive grundigt tjekket. Sørg for at få taget blodprøver til undersøgelse af mangeltilstande. Ofte er det sådan, at der er flere samvirkende årsager til en depression. Det kan f.eks. være jernmangel eller D-vitaminmangel i kombination med din reaktion på dine forældres skilsmisse.

    Mange unge piger går rundt med jernmangel, og masser af mennesker har D-vitaminmangel på denne årstid. Begge dele kan være (medvirkende) årsag til depression.

    Men skynd dig nu at komme til læge og få sagen opklaret.

    God bedring!

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.