Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter I benene hver morgen

Redigeret 6 marts, 2015, 07:20 i Fibromyalgi
Hej !

Jeg er en pige på 28. Jeg har lige været ude at rejse hvor jeg skulle skifte fly 3 gange om den længste tur var på 9 timer. Så jeg sad utrolig meget ned. Den første dag hævede mine ankler utrolig meget og havde meget ondt i benene. Men tænkte at dette var normalt efter sådan en lang tur.
Smerten fortsatte hver dag på rejsen og mine ankler var fortsat hævet. Er tilbage igen efter rejsen som varede en uge, og har været hjemme i et par dage. Efter første nat var mine ankler blevet bedre men vågnede stadig med de værste smerter i benene. Jeg kunne knapt gå og stå og hver eneste bevægelse gjorde ondt. Senere på dagen blev det bedre, men vågnede dagen efter med samme smerter igen, og nu igen her til morgen. Er dette et tegn på gigt?

Jeg har ondt i mine led specielt ankler, knæ og en smule i hoften - men også læggene og lår både for og bag lår. Håber i kan hjælpe !

Det skal lige siges jeg er ikke ryger, vegetar, drikker ikke alkohol og er studerende så har ikke været stresset eller noget i den stil.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tanja

    Når problemet er opstået i forbindelse med en rejse, skulle man jo tro, at det ville fortage sig igen efter rejsen.

    Der er sikkert ingen tvivl om, at problemet har med rejsen at gøre. Men det kan jo være, at der i forvejen var et mindre akut problem, som rejsen har gjort akut. Jeg hæfter mig ved, at du er vegetar. Ikke fordi der behøver at være noget forkert i at være vegetar, men vegetarer får nemmere mangeltilstande, hvis de ikke er meget påpasselige. Og hvem magter lige at sørge for at få sund og nærende kost HELE tiden under et ophold i et andet land?

    Jeg synes, at du skal bestille en tid hos din praktiserende læge. Det er vigtigt, at du bliver tjekket for mangeltilstande, især på B12-vitamin og D-vitamin, men også gerne alle de andre næringsstoffer, som en læge kan tjekke for (dvs. også protein).

    Fortæl at du er vegetar, og fortæl om rejsens påvirkning på dine ben. Jeg har lige – et eller andet sted − læst, at man skal være meget opmærksom på symptomer i benene. Du er ung, så forhåbentlig er der ikke alvorlige problemer. Men man kan ikke være for forsigtig, især hvis man også tager P-piller eller har oplevet problemer på lange fly- eller busrejser.

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... bose-dvt-/

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Super link, som Kameliadamen henviser til.
    Det var også lige mine tanker.
Log in eller Registrér for at kommentere.