Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nutella og marcipanbrød som medicin?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Fuerzzz

    Du skriver, at du er mere forvirret nu, end da du kom til læge.

    Du ved kun, at du har kaliummangel.

    Det er en kendt sag, at kaliummangel kan give træthed – og desværre også forvirring! Ved alvorlig kaliummangel kan man blive helt konfus eller pseudo-senil. Jeg ved det, jeg har prøvet det!

    Der er imidlertid også mange andre mangeltilstande, der kan give træthed. Jeg går ud fra, at din læge har tjekket dig for alle de mangeltilstande, som en praktiserende læge kan undersøge for.

    Det bedste ville have været, hvis du havde fået alle måleresultaterne skriftligt. Så kunne du jo selv have set, hvilke tal der var unormale, og selv have set, hvor alvorlige manglerne var. På den måde ville du have haft noget konkret at forholde dig til. Det er den bedste måde, når man skal undgå forvirring!

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede om at få tjekket kalium-niveauet igen efter et stykke tid, for at du kan få at vide, om din kalium-værdi er blevet normal. Bed om at få alle måleresultater skriftligt, så du selv kan følge med i, hvordan tallene ændrer sig.

    I et af dine seneste indlæg omtaler du også D-vitamin. Mangler du også D-vitamin? D-vitaminmangel kan også give træthed. Det er meget vigtigt, at du sørger for at tage de tilskud, du har behov for.

    Her kan du læse om symptomer på kaliummangel:

    http://www.pcrame.com/problemer-med-lav-kalium/

    Her kan du læse om symptomer på D-vitaminmangel:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    ja må indrømme at jeg har mange flere spg end da jeg kom, selvvom jeg mente jeg havde forberedt mig godt, og fik også stillet nogle.

    Men hun har kun 15 min så det er jo umuligt at svare på 100 spg.

    Fik dog de vigtigste med... men alligevel... jeg burde være der 15 mere - eller det ville tage at besvare alle spg om alt muligt....
  • Indstillinger
    Hej Fuerzzz

    Jeg forstår din forvirring, og lige meget hvor meget man forbereder sig er det ikke altid nok til at få svar på en masse spørgsmål hos lægen. Mange spørgsmål kommer man også først i tanke om, når man er kommet hjem.

    Men kunne du ikke skrive alle dine spørgsmål ned og sende dem til din lægen, det ved jeg kan lade sig gøre hos min læge.

    Håber at du kommer frem til en god forståelse for dine symptomer, og du kunne jo også ringe og få en ny tid hos din læge, så du kan komme til at forstå lige hvad det drejer sig om hos dig.

    Mange tanker til dig Sofie
  • Indstillinger
    "Jeg har aldrig hørt at D-vitamin kan hjælpe mod kalium mangel, men måske er det mig der er uvidende:-)"

    Det har jeg heller ikke.
    Men jeg har fået at vide, og selv erfaret, at magnesium kan hjælpe på kalium-mangel. ;)

    Fordi, hvis man mangler magnesium kan man ikke optage kalium.
    Så hvis man tager magnesium, og spiser kaliumholdige fødevarer (f.eks. bananer og soyabønner), så vil man optage kaliumet fra kosten.

    Men hvis man har problemer med mangel på magnesium og/eller kalium, så bør man undgå ting, der fjerner mineraler fra kroppen (kaffe, tobak, alkohol, sukker) og ting der hæmmer optagelsen af mineraler (især fytinsyre).
  • Indstillinger
    "Jeg har aldrig hørt at D-vitamin kan hjælpe mod kalium mangel, men måske er det mig der er uvidende:-)"

    Det har jeg heller ikke.
    Men jeg har fået at vide, og selv erfaret, at magnesium kan hjælpe på kalium-mangel. ;)

    Fordi, hvis man mangler magnesium kan man ikke optage kalium.
    Så hvis man tager magnesium, og spiser kaliumholdige fødevarer (f.eks. bananer og soyabønner), så vil man optage kaliumet fra kosten.

    Men hvis man har problemer med mangel på magnesium og/eller kalium, så bør man undgå ting, der fjerner mineraler fra kroppen (kaffe, tobak, alkohol, sukker) og ting der hæmmer optagelsen af mineraler (især fytinsyre).
Log in eller Registrér for at kommentere.