Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er du for eller imod MFR-vaccination?

netdoktornetdoktor admin
Redigeret 6 marts, 2015, 08:08 i Spørg Netdoktors brugere
I Danmark er det kun otte ud af 10 børn, der bliver vaccineret med MFR-vaccinen, der beskytter mod sygdomme som mæslinger, fåresyge og røde hunde. Og det er alt for få ifølge Sundhedsstyrelsen.

Meningerne om MFR-vaccinen er meget delte herhjemme. Et stigende antal forældre vælger at lade være med at vaccinere deres børn med MFR-vaccinen, fordi de frygter alvorlige bivirkninger. Og det bekymrer lægerne. At få sygdommene kan nemlig give langt mere alvorlige komplikationer end at få vaccinen.

Hvad mener I? Er det i orden at vælge vaccinen fra - eller bør alle, der kan få den, vælge den til?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Interessant nok regnedes mæslinger for en harmløs børnesygdom indtil Staten Seruminstitut begyndte at sælge vaccinen i 1987. Med eet var det lige pludselig blevet til en “farlig” infektionssygdom. Argumentet for vaccinens indførelse var da også for at spare på forældrenes sygedage.



    I gamle dage var der mange som døde af sygdommen – mest pga. mangelfuld ernæring, og er af samme grunde stadig farlig i visse ulande. I

    Ifølge officielle dødsstatestikker fra Danmarks statistik er 15 døde af mæslinger i Danmark i de 12 år forud for MFR vaccinens indførelse i Danmark. Dette giver et gennemsnitligt mæslingedødsfald på 1,2 årligt i denne årrække. Det er således ikke korrekt når man refererer til 5 dødsfald om året i diverse skræmmekampagner. Så mæslinger var stort set udryddet på det tidspunkt hvor MFR vaccinen blev indført.

    Røde hunde og fåresyge er normalt harmløse sygdomme når man får dem som børn, og de giver i reglen livslang immunitet.

    Jeg synes fortsat at det må være op til at forældrene selv må vælge om de vil have deres barn vaccineret.

    Der er jo også en mulighed for det et homøopatisk alternativ til vaccine som kaldes homøoprofylakse. Det virker i mindst 90% af tilfældene og har ingen bivirkninger i modsætning til Vaccine.
  • Indstillinger
    Jeg siger som optimist7, før regnede man da ikke den slags sygdomme for noget særligt, men i dag er den åbenbart livsfarlig.
    Næe, tuberkulose og polio, der kunne man tale om meget farlige sygdomme. I dag mener jeg det har taget overhånd med alle de vacciner.

    Jeg havde da både mæslinger, kighoste og røde hunde, som barn. Ikke noget man regnede særlig meget med. Det var da bare noget der skulle overstås. Ingen af mine bekendte tog skade. I dag er der nærmest panik.

    Heldigvis skal jeg ikke træffe nogen beslutning om den slags i dag. Men hvis, ville jeg være betænkelig. Mit barnebarn blev døv efterfølgende. Han fik hørelsen igen, men det er gået ud over talesproget.

    Jeg har kendskab til to andre, der blev hjerneskadet af vaccine, da der var kighostevaccine med. Den vaccine blev ændret.

    Jeg forstår godt mange forældre ikke føler sig trygge. For bivirkningerne bliver holdt skjult. Jeg tænker på de to forældrepar jeg har kendskab til der lod deres børn vaccinere, der efterfølgende blev hjerneskadet. Hvordan har de det i dag.

    Det varede sandelig et stykke tid før det gik op for " rette vedkommende", der var noget galt med vaccinen. Så blev den heldigvis ændret.


    Hvor mange tager skade af sygdommen og hvor mange tager skade af vaccinen. Det mener jeg der mangler oplysning om før man kan tage stilling til om man er for eller imod. !!!!!!!!!!


    Sundhedsstyrelsen !!! Der gribes først ind, når noget er gået mere end galt. Det ved hele befolkningen efterhånden.
  • Indstillinger
    Det er rigtigt, at de fleste børnesygdomme er ret harmløse, når man får dem mens man er lille.

    Men lige netop mæslinger,mener jeg er en undtagelse. Jeg har selv haft den som lille og jeg var meget syg og havde bl.a. hallucinationer grundet meget høj feber. Jeg kender en del som ligeledes har været ret syg af mæslinger. Desuden er der en stor risiko for følgesygdomme. Da jeg var barn blev lige netop mæslinger ikke regnet for en harmløs børnesygdom, og jeg er født i 1948.

    Begrundelsen for at man skal vaccineres fordi forældrene arbejder, gælder ikke rigtigt her, da det er vigtigt at børnene er helt ovre sygdommen førend de atter kommer i daginstitution, for at undgå følgesygdommene. Den mildeste er mellemørebetændelse. Sygdoms forløbet kan tage en del dage alt efter graden man er syg.
  • Indstillinger
    Jeg mener, at alle børn skal vaccineres mod mæslinger, fåresyge og røde hunde, den såkaldte MFR vaccine.
    Det gør jeg fordi, vi skal have udryddet disse børnesygdomme, og især mæslinger er og har altid været en alvorlig sygdom med bivirkninger, så det kan gå grueligt galt.

    Min yngste datter født 1980 fik mæslinger i en alder af 5-6 år, hun var så syg, at vi troede hun skulle dø, hun blev indlagt og kun reddet af dygtige læger. Hun har i dag ingen men af sygdommen men jeg så og hørte om de mange alvorlige tilfælde med mæslinger, på den afdeling hvor hun lå. Det vil jeg aldrig glemme…

    Børn der ikke bliver vaccineret er en alvorlig trussel mod alle de små børn som endnu ikke har fået deres MFR vaccine, og det mener jeg, at der skal tænkes over.
  • Indstillinger
    Sofie 45

    Jeg er fuldstændig enig med dig i det du skriver. Jeg er også bekymret for de kommende små børn som ikke er blevet vaccineret og især dem som ikke tåler vaccinen.
  • Indstillinger
    optimist7optimist7
    Redigeret 7 marts, 2015, 13:42
    Til Hanne59.

    Du har nok ret i at mæslinger ikke blev regnet for helt harmløs i efterkrigsårene. Ifølge ugeskrift for læger (1993,152 ,3 s. 137-41) var der stadigt ca 5 dødsfald årligt i årene 1958 – 1969. Ud af disse dødsfald optrådte de 42 % hos børn med kroniske lidelser.

    I perioden 1970 – 1987 blev der registreret 31 dødsfald på de 17 år forud for MFR vaccinens indførelse. Så dødsfaldene var allerede kraftigt på retur da MFR vaccinen blev indført.

    Lægerne var før 1987 kraftig imod indførelsen af MFR vaccinen da den blev regnet for unødvendig.

    Her er et uddrag fra ”Politikens bog om børnesygdomme” 1981 s 39

    ”Mæslinger er ikke længere en farlig sygdom, men man bør være opmærksom hvis feberen ikke går ned”


    Til Sofie

    Der er ingen der betvivler at der i sjældne tilfælde kan optræde alvorlige følgesygdomme i forbindelse med mæslinger men vi må også tage højde for bivirkninger ved MFR vaccinationerne.


    SKADER VACCINATIONER ?

    Ja det ved man fra alle de ofre som har fået udbetalt erstatning efter vaccinationsskader.

    Den amerikanske regering indførte muligheden for at få udbetalt erstatning for vaccineskader i 1988. I 2011 var der således i alt blevet udbetalt over 2 milliarder Dollars (13.570.000.000 kr) til vaccinationsofre. (alle former).





    http://www.vaccinfo.it/immagini/hrsa.pdf


    Tusinder af bivirkninger ved vaccinationer årligt i Danmark


    I andet halvår af 2013 har Sundhedsstyrelsen modtaget i alt 91 beregninger over 334 formodede bivirkninger ved vacciner i Danmark. Heraf er 27 klassificerede som alvorlige. I gennemsnit bliver det 668 bivirkninger fordelt over 181 patienter hvoraf 74 er alvorlige på eet år.


    Lægemiddelstyrelsen, der er ansvarlig for statistikken, skønnede i 2001 at kun mellem 5 og 10 % af bivirkningerne bliver registreret.


    http://jyllands-posten.dk/indland/ECE49 ... m-vaccine/


    Følger man styrelsens eget skøn betyder det at der årligt er mellem 6680 og 13.300 bivirkninger af vacciner hvoraf 740-1480 er alvorlige, fordelt mellem 1810-3620 patienter.


    Disse tal er selvfølgeligt forbundet med stor usikkerhed men det kan give et overordnet billede.


    Så bør man vaccinere mod mæslinger ? Det må være op til forældrene at bestemme mener jeg . Forældrene bør have mere oplysning om vaccinernes bivirkninger. Der er f.eks. ikke forsket i langtidsbivirkninger af vacciner.


    Det tragiske er at disse vaccinesskader som tidligere nævnt kunne være undgået hvis man når det var påkrævet med beskyttelse f.eks. brugte homøopatisk alternativer til vaccine.


    Homøoprofylakse er mindst lige så effektivt som vaccine og uden bivirkninger. Men det er naturligvis ikke noget medicinalindustrien kan tjene penge på.
  • Indstillinger
    Jeg er ulykkelig over mit barnebarn ændrede sig, da han fik vaccinen. Det må være vaccinen, for det skete lige efter. Jeg er bange for den nu, men har heldigvis ikke små børn, så jeg skal tage stilling til noget. Men hvor må det være svært.
    Hans forældre var betænkelige fordi der var så megen snak om der kunne være bivirkninger, men valgte den så alligevel.

    Der kan være alvorlige bivirkninger. Hvad er værst. Sygdommen eller vaccinen. Måske er det sygdommen jeg ved det ikke.

    Desværre er der så mange penge indblandet at vi aldrig får det at vide. Man kan kun bede til alt går godt ved alle disse vaccinationer, som jeg mener der er for mange af. Men nogle er jo nødvendige.

    Min søsters venindes 4årige datter blev meget alvorligt hjerneskadet efter at have fået vaccinen, dengang der også var noget mod kighoste i den. Den blev heldigvis ændret.

    Men så er det jeg tænker kan de gøre den slags forkert en gang kan de gøre det flere gange. Jeg tror for meget handler om penge bl.a. Men de får befolkningen til at tro man er en forbryder, hvis man nægter.
    Der tales også om at tvinge folk.

    Jeg ved der er gang i vaccinationerne nu, for folk skræmmes jo og bliver skældt ud af andre. Så jo, magthaverne vinder slaget, det er sikkert og vist.

    Jeg må jo mene og tro hvad jeg vil. Endnu da, men hvor længe.


    Jeg læser dette:

    "Vaccinationer er ikke nødvendige, de virker ikke, og så er de farlige. Det er alle myter. Læs om dem her og bliv klogere på fakta."


    Det bliver naturligvis overdrevet. Vi ved da godt visse vaccinationer er absolut nødvendige og naturligvis virker de, men at skrive det er en myte, der ikke er nogen risiko er direkte usandt. Jeg er så gammel, at jeg husker der blev ændret på vacciner, når man opdagede noget ikke var som det skulle være.
  • Indstillinger
    Hvorfor mon kun ganske få lod sig vaccinere ud af 70.000- 100.000, da man i 2012 tilbød gratis MFR-vaccine?

    Link: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/03/06/064621.htm
    Få tog imod gratis vaccine
    Fra 1. april til 31. december 2012 var det muligt for yngre voksne født mellem 1974 og 1994 at få MFR-vaccinen gratis, hvis de ikke var vaccineret tidligere eller havde haft sygdommen. Tilbuddet blev vedtaget politisk for at øge immuniteten mod specielt mæslinger.
    Der var mellem 70.000 og 100.000 i målgruppen for tilbuddet. I alt blev 1.933 i målgruppen vaccineret i perioden, hvilket altså må siges at være en meget begrænset tilslutning.
Log in eller Registrér for at kommentere.