Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Emetofobi - Angst for opkast

Redigeret 28 juli, 2015, 20:13 i Angst
Hej med jer :-)

Jeg er en pige på 18 år, der er angst for opkast. Jeg har været det så længe jeg kan huske, men det er meget forskelligt hvor slemt det er. Nogen gange går jeg rundt og er konstant bange for jeg skal kaste op, eller se opkast, eller udsætter mig selv for noget der har med opkast at gøre. Dertil kommer også at jeg har forfærdelig kvalme hvergang jeg har sådan en periode. Andre dage har jeg det helt fint, altså sådan virkeligt fint, jeg er nærmest slet ikke bange for opkast.

Mit problem er at jeg i tirsdag havde "opkastesyge" det vil sige jeg skulle flere gange kaste op, der kom bare ikke noget op... Men siden i tirsdag har jeg så gået rundt og været så bange for at skulle kaste op!
I dag er jeg rigtig træt og har letter kvalme samt ondt i maven og jeg er som sagt rigtig bange for jeg skal kaste op. Jeg har næsten ikke spist noget siden i tirsdag.

Det jeg søger er egentligt bare at komme i kontakt med andre der kender til det... Jeg kunne også godt være interesseret i at høre om der nogen der har erfaring med behandling? Jeg har selv prøver kognitiv terapi hvilket har hjulpet mg til at have et halvt års tid, næsten helt uden problemer, men det hele er ligesom faldet fra hinanden siden i tirsdags.

Min helt store bekymring er selvfølgelig om jeg kommer til at kaste op igen, nu hvor jeg ikke føler mig helt på toppen.. Tror i det skyldes min angst at jeg har det sådan eller er det fordi jeg ikke er rask endnu?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej:) Jeg har din fobi, som hedder emetofobi , tæt inde på livet, idet min 9 årige søn har det og har haft det i 2 1/2 år. Vi har forsøgt med alverdens behandlingsformer, Der har hjulpet en smule , men ikke kureret min søn. Jeg har via nettet fået kontakt med nogle andre , der også har fobien, og de anbefalede mig en bog/manual af Rob Kelly, som har kureret rigtig mange mennesker med emetofobi. Bogen hedder "Cure your emethophibia and Thrive" og kan bestilles via Amazon.com. Bogen er på engelsk, så jeg læser/ arbejder med den sammen med min søn og vi ser en enorm fremgang. Jeg ved at mange mennesker har kureret sig selv for emetofobi ved hjælp af denne bog, som består af teori og en masse øvelser. Det er nemt at læse og forstå. Hvis du har andre spg, er du velkommen.
    Hilsen Rikke
  • Indstillinger
    Hej Rikke,
    Jeg har en datter på 13, som også lider af emetofobi og har gjort det siden hun var helt lille. Dit indlæg har inspireret mig til at få fat i den omtalte bog, og jeg er nu godt i gang med at læse den selv. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvordan du har grebet det an med din søn? Er det i orden jeg kontakter dig? Hvis ja, kan du skrive et ok her inde, så skriver jeg en mailadr, hvor igennem vi kan få kontakt.
    Mvh Vibeke
  • Indstillinger
    Hej Vibeke!
    Dejligt at kunne inspirere andre. Du er meget velkommen til at skrive til mig privat:rikmad@hotmail.com
    Vh Rikke
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg lider selv af emetofobi, og har lidt af det stort set siden jeg var helt lille i mildere grad. Først da jeg var omkring 14 år, blev det til en angst, der var fulgte mig 24/7. Jeg har været igennem nogle hårde år, men kan med stolthed sige, at jeg er i bedring. Jeg kan genkende de ting du skriver her, og du er mere end velkommen til at skrive til mig over mail. Jeg ønsker ikke for min værste fjende at sidde med sådan en angst. Derfor vil jeg hellere end gerne hjælpe så godt, som jeg kan!
    Min mail er agnesmilde@live.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.