Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knæskade i venstre knæ. Lost :(

Redigeret 16 februar, 2015, 08:45 i Sportsskader
Jeg har efter 6 måneder og talrige besøg hos diverse special læger stadig rigtig ondt i mit venstre knæ. Håber i kan komme med noget nyt input. Jeg har igennem hele forløbet haft en trykkende fornemmelse i venstre knæ. Det startede med en stram fornemmelse i knæhasen, men det er forsvundet og afløst af en trykkende fornemmelse lige ovenfor knæskallens øverste kant samt nedenfor knæskallen.

Jeg har løbende været på diverse NSAID kure, men det har ikke rigtig hjulpet. Jeg føler egentlig bare, at der er noget betændt eller noget. Ikke som sådan at noget er ødelagt, men det ved jeg ikke, om det ville føles anderledes.

Jeg kan godt løbe kortere ture, men så har jeg ondt bagefter. Det gør ikke rigtig ondt, når jeg bare går en tur eller hvis jeg bruger benpres maskinen i fitness centeret.

Her kan i læse en gennemgang af mit forløb med læge, fys, reumatalog, ultralyd og snart MR scanning:


August 2014: Gennemfører Ironman Cph (jeg har løbet flere marathon osv de seneste år. Har

Slut september/start oktober: Løber Powerade Halvmarathon med lidt ondt i knæhasserne efter en længere pause siden Ironman

Midt oktober: Løber en 10km tur med ømme ben (jeg har altid løbet småskavanker væk), men denne gang begynder det at gøre voldsom ondt i knæhassen, og om aftenen dunker både knæhase og for siden af knæet

Pauser i 2 uger - stadig ondt

Slut oktober: Er hos læge og derefter fys, som begge laver en stresstest, hvor man lægger på ryggen på briksen og de trykker benet ned. Det eneste problem er en stram popliteus muskel i knæhasen ellers er knæets funktion fin - det gør dog stadig ondt på forsiden, de kan bare ikke sige hvad det er.

Hele november: Går til fys 4-5 gange, men han kan ikke rigtig finde ud af hvad det skyldes, men mistænker at det 'bare' er en irriteret slimsæk på oversiden af knæskallen.

Midt november: ultralyd viser at der er meget list væske i knæet samt slimsækken ovenfor knæskallen er irriteret. Jeg får derfor en binyrebark hormon indsprøjtning i leddet.

Start December: Har nu hvilet i flere uger, og indsprøjtningen har i hvert fald ikke taget smerten.

Slut januar: Smerten er stadig som en trykkende fornemmelse lige ovenfor knæskallens øverste kant, måske lidt ind under også, samt 5 cm nedenfor knæskallens nederste kant. Det gør ikke rigtig ondt at gå eller lave benpres øvelser i fitness centeret.

Start februar: Reumatolog på Bispebjerg. Stresstest + ultralyd + klinisk undersøgelse viser ingenting. Hun mistænker brusken, men ved det ikke. Jeg har nu holdt 3 ugers fuldstændig pause fra løb, cykel, svømning, men det gør stadig ondt.

2 dage senere: Endnu en reumatolog i privat regi. Han mistænker at det kan være et springerknæ, men kan ikke forsvare det, da ultralyden ikke viser nogen inflammation.

Midt februar: Jeg har nu ikke løbet i en måned, men har stadig ondt i knæet.

Jeg venter på MR scanning i slut februar.

Jeg læser selvfølgelig på livet løs på diverse sportskade sider her på internettet. Jeg mistænker, at der kunne være tale om følgende:

Betændt fedt pude - corpus hoffa
BETÆNDT SLIMHINDEFOLD (PLICA SYNOVIALIS)
Eller noget med brusken.

Helt konkret, hvis jeg havde nogen af ovenstående, ville jeg så kunne gå længere ture, bruge benpres maskine, bruge cross trainer osv?

Jeg tænker, at der ville gøre super ondt, hvis jeg havde en brusk skade?

Kom endelig med inputs eller spørgsmål, hvis i ikke forstår min gennemgang!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig,

    Jeg skal ikke kunne sige, hvad der er galt med dit knæ, men hvis det er en bruskskade eller noget med din plica, som du mistænker, skal du i hvert fald holde dig i ro og undgå alle former for belastning af dit knæ. Brusk har en meget dårlig evne til at hele, og det kommer aldrig tilbage, hvis det først er ødelagt. Så hold dig i ro og lad være at bøje i benet indtil din MR scanning, den vil kunne vise en brusk skade :)
    Jeg har selv en bruskskade, og det har gjort ondt i perioder. Nogle gange rigtig meget, og andre gange slet ikke. Og min plica var helt spændt ud, og det gjorde ondt på indersiden af mit knæ, som hævede op lidt ned mod mit skinneben. Begge ting kan kureres med fuldstændig aflastning, hvis man er tidligt ude og skaden ikke er slem!
    Så jeg vil fraråde dig gåture og alle former for belastning :)

    Hilsen Mathilde
Log in eller Registrér for at kommentere.