Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg smittet min kæreste med herpes under oralsex?

Redigeret 9 februar, 2015, 21:40 i Åben debat om kønssygdomme
Hej alle

Min kæreste og jeg har været faste sexpartnere i nogle år. Vi lider begge af HSV-1. Hvilket resulterer hver af os oplever udbrud af herpes 1-2 gange årligt omkring mund eller på læber, oftest i vinterperioden. Vi er begge flittige til at angribe området med Zovir, med det samme vi kan mærke en prikken eller det bliver rødligt. Jeg har læst meget omkring herpes, på danske såvel som udenlandske internetsider, så føler jeg har en solid basisviden på området.

Dag 1: jeg registrerer jeg har små blæner på min underlæbe (et område af 2x3 mm) og påbegynder behandling med Zovir.
Dag 3: blæner er bristet og væk. Skorpedannelse er begyndt.
Dag 5: sårskorpe bliver blød og falder af, efter jeg har været i bad. Det bløder ikke og jeg kan se ny hud indenunder.
Dag 7: et område på 1x1mm er rødligt, bløder ikke og væsker ikke.

Jeg har forstået det som, at når sårskorpen er faldet af og ny hud dannet, så kan man ikke smitte mere (medmindre man er en af de 5% der altid smitter).

På dag 7 foretog jeg oralsex på min kæreste. Jeg er kommet i tvivl og blevet meget bange for om der faktisk har været risiko for at jeg har smittet hende?

Om aftenen efter sex, tørrede jeg min læbe af efter mad, og der begyndte det lille røde område på 1x1mm at væske, hvilket er normalt når der dannes ny hud?
Er der risiko for at jeg har smittet hende hvis ikke min hud væsker men stadig er rødlig?
Er der større risiko for at jeg har smittet hende, når der er kommet ny hud men at det faktisk har væsket lidt under oralsex?

Ser frem til jeres svar

Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.