Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hård mave.

Redigeret 7 februar, 2015, 12:31 i Spørg Netdoktors brugere
Kære netdoktor
Jeg er en dreng på 15 år gammel, jeg har døjet med "tyndskid" og "normal" afføring de seneste måneder jeg føler også nogen gange at jeg ikke kan få tømt mavesækken og at der ligesom stadig er noget.

Jeg drikker meget tit cola og spiser meget slik, ved ikke om det har en indflydelse.
Hvad kan det være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du er inde på debatforum - der er altså ikke nogen læge til stede. Det er "almindelige" mennesker, der udveksler erfaringer og holdninger.

    Men - du er 15 år, og derfor alt, alt for ung til at gå alene med sådanne problemer, så jeg foreslår, at du i først omgang taler med din mor eller far om det her og beder om noget hjælp.

    Slik og cola (sodavand i det hele taget) er jo ikke specielt godt for maven, og da slet ikke, når du har vrøvl med den. Det, der sker lige nu, er at din mave faktisk prøver at råbe dig op og fortælle, at den ikke bryder sig om det, du byder den.

    Du skal nok få set på din kost i det hele taget.

    Du skal sørge for at få noget fiberrig kost, - groft brød, frugt, grøntsager osv., drikke noget mere vand i stedet for sodavand - i det hele taget nok en gevaldig kostændring, og det kan du slet, slet ikke klare helt alene, så bed om noget hjælp.

    Måske du også lige skal en tur omkring lægen, for det er ikke godt for din krop, at du fungerer på denne måde, da det godt kan udvikle sig til større problemer .

    Så - i første omgang - få talt med en voksen, som du har tillid til om det her.
  • Indstillinger
    Så det kan altså ikke være cancer eller noget lign.?
  • Indstillinger
    Der er ingen, der på baggrund af det, du skriver, kan give dig en diagnose - heller ikke en læge.

    Men det er nu meget sjældent, at det første man tænker på, når du skriver som du skriver, skulle være livstruende sygdom, men hvis ikke du handler på det her, så kan det godt udvikle sig til noget - måske ikke ligefrem livstruende - men til noget, der kan blive endnu mere ubehageligt for dig.

    Så - få talt med en voksen - få gjort noget ved din kost, alternativt få en aftale med lægen, især hvis du er nervøs for farlige sygdomme. Det er afgørende at du får talt med nogen, for at gå alene med en sådan frygt kan også udvikle til alvorlig psykisk sygdom.

    Det er IKKE sundt for din mave, at du har det sådan, og det er tydeligt tegn på, at den ikke har det godt, men i de fleste tilfælde kan problemet forholdsvist nemt afhjælpes.

    I øvrigt - det her betyder IKKE at du aldrig mere må drikke cola eller spise slik, men måske du have noget hjælp til at afdæmpe det en smule.
  • Indstillinger
    Siger tak herfra :)
Log in eller Registrér for at kommentere.