Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp - Næsespray misbrug

Hej,
Jeg er en pige på 16 år, og jeg har været afhængig af næsespray i godt og vel 1,5 år nu. Jeg vil så gerne ud af det, da jeg køber næsespray i smug for min mor(da hun har smidt alle mine næsesprays ud, køber jeg bare nye) Det er en psysisk tanke, som får mig til at tænke, at jeg ikke får en ordenligt søvn uden næsespray. Og da jeg går på gymnasium, bliver jeg NØDT til at få en god søvn.

Jeg har prøvet at tage en så kaldt ''kold tyrker'' men hver gang jeg prøver, svækker mit immunforsvar og jeg får feber og bliver utrolig syg og forkølet! Det er sket tre gange. Og derefter begynder jeg på næsespray igen.
Jeg har en gang været til øre-næse-hals læge, men jeg blev simpelthen syg af at stoppe. Jeg har INGEN anelse om hvad jeg skal gøre, eller bare hvad der kan hjælpe. Måske en form for sund næsespray? (ikke saltvand, jeg begynder at nyse frygteligt af det)

Hilsen Christina 16 år

Kommentarer

  • Indstillinger
    •Ved for hyppig eller langvarig anvendelse kan der komme irritation af næseslimhinden med forværring af de symptomer, der er årsag til brugen af midlet.
    •Ved ophør med midlet kan der komme hævelse af slimhinden og øget flåd fra næsen, men disse symptomer forsvinder i reglen uden yderligere behandling i løbet af et par dage.
    citat slut

    Jeg vil tro jo længere tid du bruger næsespray jo værre bliver det når du stopper. Til sidst har du sikkert fået ødelagt dine slimhinder.
    Du må tage det med, at du bliver syg når du stopper, det er trods alt kun en overgang. Skulle der gå et par dage mere, hvor du ikke har det godt må du tage det med.

    Jeg ville bestemt ikke ødelægge mit liv med den slags. Det er selvfølgelig min fejl at jeg har svært ved at forstå det. Kan du ikke tale med din læge om hjælp til at komme ud af et skadeligt misbrug.
Log in eller Registrér for at kommentere.