Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tarmbetændelse ?

Redigeret 24 januar, 2015, 06:13 i Irriteret tyktarm
I næsten 1 år har jeg døjet med vekslende afføring. Det kan være normalt eller sådan lidt diarre lign men ikke vand lign noget. Men heller ikke sort afføring og heller ingen smerter i maven eller lign.

Min mavetarm læge mente at det var en god ide at tage en kikkertundersøgelse af hele tarmen samt tyktarmen da det har stået på i lang tid.

Der var ingen polypper eller kræft sagde han. Men der var noget lidt ukorrekt i tarmen som lignede betændelse. Derfor tog han et par vævs-prøver for at se hvilken bakterie det kunne være. Han mente også at jeg blødte lidt. Måske kunne det være inflammatorisk tarmsygdom.
Men jeg synes nu ikke min afføring er rødt/sort.
Men det var ikke altid man kunne se blod når man havde afføring sagde han.

Så nu skal jeg hos ham igen på Onsdag hvor der ville være svar fra vævs prøverne.
Men hold kæft hvor er jeg bange. For hvad nu hvis det er kræft.

Men han sagde at man sagtens kan se kræft & polypper i sådan en kikkert undersøgelse.....og der var der intet at se. Alle mine blodprøver var fine og min blodprocent lå på 9.7. Jeg har heller ingen mavesmerter eller smerter i endetarmen osv. Jeg har heller aldrig mavesmerter eller lign efter store måltider. Spiser alt hvad jeg kan og kan sagtens arbejde videre eller sove lidt på det :-)

Jeg er 38 år gammel mand.....

Jeg kan se at alle indlæg her på debatten er med mavesmerter og lign....det har jeg slet ikke og føler mig heller ikke mega træt eller lign.

Har i oplevet noget lign ?

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror du kan stole på lægen, det lyder helt rigtigt det han siger. Han har endda været forsigtig og du er blevet undersøgt og der er taget prøve. Han siger der ingen polypper o.s.v. er i tarmen og det kan han se.

    Min søn var ude for noget der ligner, men det blev meget værre for lægen sørgede ikke for han blev undersøgt. Så da først han kom til undersøgelse havde det udviklet sig til en voldsom tarmbetændelse.
    Du skal sikkert bare have noget medicin for at få bakterierne /betændelsen væk.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Det var noget værre noget med din søn. Håber han har det bedre nu :-)


    Jeg anede faktisk ikke så meget hvad sådan en kikkertundersøgelse gik helt ud på. Da vi var færdige sagde han blot at det ligner en betændelse og derfor blev der taget et par prøver for at afgøre hvilken type det er , for at give den korrekte medicin osv.
    Men han sagde også klart og tydeligt at det IKKE er kræft. Så det må jeg jo stole på.

    Har din søn måske også taget lidt på siden eller en mere stabil vægt ?
    Grunden til jeg spørger er fordi at min vægt svinger lidt.

    Jeg har undersøgt lidt på nettet mht bakterie i tarmene....de kan også være skyld i at man ikke optager nok protein osv fra maden da de bliver fordøjet hurtigt.
  • Indstillinger
    Du spørger mig desværre om noget jeg ikke kan svare på. Men jeg vil gerne kontakte ham og spørge.

    Ja, han har det godt, men efter første omgang blev han syg igen, men er nu rask. Det vil sige han skal passe på og straks komme igen, hvis der er noget. Der siges jo, der kan være en lille risiko for at det kunne udvikle sig til kræft. Den første gang måtte han tage medicin i et halvt år.
    Jeg var meget bange for det skulle være kræft også fordi der til sidst kom blod og han var syg. Men det var altså en slem tarmbetændelse. Anden gang blev det taget i opløbet, så det gik bedre.

    Jeg kan love dig for han ikke brød sig om undersøgelsen, men han måtte jo, det gjorde meget ondt på grund af betændelsen.
  • Indstillinger
    Jeg har fået svar fra min søn. Han havde dengang tabt sig lidt, men ikke så meget at han havde tænkt over om det.
  • Indstillinger
    Mange tak for det. Det er præcis det jeg oplever.
    Men det siger jo sig selv når man ofte har diarre eller lign.
Log in eller Registrér for at kommentere.