Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Samliv, jalousi og sociale medier

Redigeret 27 februar, 2015, 08:49 i Samliv
Min kæreste og jeg døjer begge med jalousi og det har givet anledning til en del diskussioner og misforståelser i vores forhold.

Vi er begge i slutningen af trediverne og bor endnu ikke sammen, da vi bor i henholdsvis Midtjylland og Nordjylland.
Vi har begge børn fra tidligere forhold, men har forhåbninger og ønsker om en fælles fremtid.

Vores jalousi er dog baseret på 2 meget forskellige ting og således har vi svært ved at sætte os ind i den anden synspunkter og handlinger.

Mit jalousi går hovedsageligt ud på, at jeg har meget svært ved at han skal like billeder på instragram og facebook.
Det gælder både "venner" og kendte personer som han følger.
Han har givet klart udtryk for, at han ikke vil stoppe med at følge kendte (unge, smukke) kvinder så som håndboldtspillere, andre idrætsudøvere, lidt sangerinder og tv + radioværter.
Derfor har jeg måtte lære at acceptere, at der ikke går noget fra mig, selvom han sidder og kigger billeder af disse kvinder.
Og jeg er kommet rigtig langt.
Nævner faktisk (næsten) aldrig mere, når han begynder at følge en ny eller syntes godt om et billede.
Nogle gange giver det da et lille stik i mig, men jeg holder det for mig selv.

Hans jalousi går meget ud på min fortid. Hvem jeg har været sammen med og om jeg stadig er venner med nogen af disse på facebook.
Det er jeg ikke. Og jeg har faktisk været inde og slette en go håndfuld "venner" på facebook fordi han gentagende gange spurgte ind til dem - selvom jeg 100% ærligt kunne sige at der aldrig har været noget.
Men han tror ikke helt på mig..

Jeg "anklager" ham lidt for, at det er fordi "tyv tror hver mand stjæler". Han har nemlig været sin ekskone utro et par gange(de havde et dårligt forhold de sidste mange år, men blev sammen pga. børnene). Utroskabet har været fysisk og/eller "bare" ved at skrive med forskellige kvinder på facebook eller over sms.

Det sidste stykke tid har han været en del efter mig, hvis der en gang i mellem er en mand der syntes godt om et nyt profilbillede eller "liket" et billede på instragram.
Både hvis det har været en "selfie" eller et billede måske med mine børn eller veninder.

Den anden dag var det galt igen. En gammel bekendt begyndte at følge mig på instragram. Og min kærestes reaktion var først at tage et skærmdump af det og over sms spørge hvem det var.
Da jeg svarede ærligt at det var en gammel bekendt, som bor på mine forældres gade, så skrev han okay med en smiley.

Men efterfølgende opdagede jeg, at han havde blokeret mig på instagram (det er ikke første gang det sker og jeg har givet udtryk for at det sårer mig meget)
Det skal lige siges, at vi ikke følger hindanden på instagram, men bare har åbne profiler, så vi kan se hinandens opslag og "syntes godt om" hvis vi vil.

På den måde undgår jeg har se hvilke billeder han trykker syntes godt om ved andre piger. Og det har jeg det bedst med.

Men han har jo så åbenbart kunne se, at mine "følgere" var øget med én og så været inde og tjekke hvem det var.

Efterfølgende fandt jeg også ud af, at han på facebook havde været inde og ændre indstillingerne, så jeg ikke længere kunne se hverken nye eller gamle opslag.
Han har før helt slettet og blokeret mig på facebook. og flere gange før også blokeret mig på instagram.

Kan det være rigtigt, at han bare skal "have lov" til at gøre det?
Det sårer mig dybt. Og jeg mener, at vi er voksne mennesker.
Og hvis jeg kan bearbejde at han vil følge de kvinder han gør, skal han så ikke også accepterer at en mand en gang imellem syntes godt om en af mine billeder.
Min pointe er, at han jo gør det sammen med de piger han følger. Han syntes godt om deres billeder..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jalousi er negativ og destruktiv følelse, som I begge bør søge noget professionel hjælp til at få bearbejdet.

    Og - ingen af jer bør tænke på, at I skal flytte sammen eller på anden måde gøre jeres forhold tættere, før I BEGGE har fået behandling.

    Hele det der med disse medier beviser jo tydeligt, at han ikke stoler på dig, og der er ingen grund til at gå ind i et tættere forhold med en person, der ikke stoler på en.

    Du stoler jo også kun på ham med din forstand – du gør det jo ikke med dine følelser, for gjorde du det, så var det dig ligegyldigt, hvad han ”synes om” eller ikke synes om på et overfladisk, ligegyldigt medie, og det er det jo ikke i og med du vælger at ”blokere” dig selv for at holde for meget øje med ham.

    Jeg tror da gerne, at I begge meget gerne VIL stole på hinanden, men at I simpelt hen ikke kan – og hvis ikke I får gjort noget ved det,, kan jeres forhold blive til et helvede.

    Selvfølgelig er det ikke rimeligt, det han gør, så mit forslag er, at næste gang I er sammen, sætter I jer ned og får talt det her igennem, og aftaler, at I skal/bør søge noget hjælp, så I kan lære at stole ubetinget på hinanden – og det inden, I flytter sammen
  • Indstillinger
    Hvis jeg var dig, ville jeg slette alle mine profiler på diverse portaler, eller hvad det nu hedder. Hvis man har behov for at vide noget om de kendte og kongelige, så kig på deres hjemmesider, eller køb se&hør. At man kan dyrke venskaber i 100 eller 1000vis på nettet er jo rent ud sagt noget vrøvl, og dækker da kun over, at man egentlig ikke er i stand til at håndtere ægte venskaber.
    Og hold da op med at se ham, med de attituder han har, fører det aldrig til noget godt.
    Prøv i stexet at finde ægte venner af begge køn i et fysisk forum som en sportsklub, en amatør teaterforening ell.lign. og håb på, at der er en sød og rar og helt normal enlig mand imellem de nye venner.
  • Indstillinger
    Jeg er sikker på at de sociale medier desværre giver anledning til jalousi i rigtig rigtig mange forhold...! Det læder da såmænd meget fint bare at skulle slette alle sine profiler, men det er jo bare ikke helt sådan verden er skruet sammen anno 2015. Men det er absolut lidt af en jungle at få sat nogle spilleregler op omkring det når man er i et forhold. Vi har i hvert fald hos os også haft store problemer omkring det...
  • Indstillinger
    Hvem siger, at man SKAL være på faceook m.m.? Jeg har selv haft en profil der i flere år, fordi min bonusdatter mere eller mindre oprettede en for mig. Men jeg syntes ærlig talt det var rystende at se, hvad folk sådan lagde ud til offentlig beskuelse. Så nu er min profil slettet, og de mennesker, jeg har lyst at dele noget med, ja dem ringer eller mailer jeg til. Og det er ret befriende ikke at få jule- og fødselsdagshilsner fra mennesker, jeg ikke kender, men som bare "så gerne" ville være venner med mig.
    Og helt ærligt! Verden er altså ikke blevet hverken bedre eller nemmere at leve i efter at fjæsbog og fnidderkasserne blev opfundet.
    Så find din indre styrke, og vis dine omgivelser, at du ikke behøver ikke-eksisterende venner i et syntetisk univers. EN SKAL JO BEGYNDE, FØR DE ANDRE TØR FØLGE MED.
  • Indstillinger
    jeg er helt enig i at verden absolut ikke er blevet bedre pga facebook osv. jeg er såmænd heller ikke selv stor fan! jeg har det mest for at holde lidt øje med mine unge teenage tøser. Men det er jo nu nok kommet for at blive, og så må vi jo forfolde os til det!
  • Indstillinger
    Ja, hvis man har børn i afhængighedsalderen, så er det forståeligt. Men mennesker, som har overstået puberteten, burde jo have mod og indsigt til at gøre sig fri af det pjat, - for det synes jeg det er. Og det mest tåbelige er, når et par tøsebørn, som mit ældste barnebarn på 18 og hendes veninde sidder i det samme rum og skriver til hinanden på facebook !
  • Indstillinger
    når man er 18 år er det da stadig helt forståeligt....
    Men som det fremgår i det oprindelige indlæg, så er der jo desværre også mange voksne mennesker som har svært ved det.
    dette indlæg er ikke bare et enkelt tilfælde, jeg er sikker på at det er et større problem end som så...
Log in eller Registrér for at kommentere.