Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mavesyre.. for meget siger lægerne, men..

Min historie..

Jeg er 40 år, mand.. 178 cm høj, vejer 83 kg - og har en ok dunk siddende midt på maven.

For 10 år siden mistede jeg en lørdag aften stemmen helt ned til at jeg kun kunne hviske..

Jeg lod det stå på en uges tid, i håb om at det blot var en virus - men stemmen kom ikke igen. Jeg tog til lægen. Blev henvist til Køge sygehus hvor man gav mig diagnosen reflux.. jeg bedt smidt på Nexium (sygehæmmende medicin) og de sagde at min stemmer ville komme igen efter cirka en uges tid. Det skete ikke.

Efter 4 måneder uden stemme kom min stemmer pludseligt igen - fra den ene dag til den anden, præcis som den var forsvundet. Mine stemmerbånd var naturligvis slappe i betrækket og jeg måtte strammes op med en periode hos en talepædagog.

Siden da har jeg ingen, målbare, problemer haft indtil for 6 måneder siden.. jeg begynder at have brændende og lettere trykkende fornemmelse i min mave. Jeg går til lægen.. samme historie igen, "du har for meget mavesyre" .. jeg ryger på 30 mg lansoprazol om dagen, men efter 14 dage uden nogen virkning henvender jeg mig til lægen igen.. jeg bliver sat op til 60mg om dagen og bliver henvist til en gastroskopi..

Gastroskopien viser at min mavesæk er ret så generet i den nedeste halvdel (den er rød). Der påvises ingen halobaktor.

Lægens konklusion var at jeg skulle tage 120mg lansoprazol den næste måned, så skulle det nok løse sig.

En måned senere er der ingen bedring.. jeg ringer til lægen og får at vide at jeg så må forsætte en måned mere..

Her 6 måneder senere tager jeg stadigt vanvittige 120 mg om dagen - og det er, med en kort pause hvor det faktisk var bedre, blevet værre endnu. Efter hvert måltid nu brænder min mavesæk og hele mit tarmsystem i flere timer. Jeg har ingen reflux synes jeg, ud over en svag syresmag bagerst i munden til tider.

Igår sætter jeg mig så foran computeren og ser om den er klogere end lægerne og finder frem til gentagende informationer fra den ene amerikanske læge efter den anden der postulerer at stor set ingen mennesker i min alder lider at for megen mavesyre, men stort set altid for lidt.. og at det 9/10 fejlbehandles da lægerne generelt ved meget lidt om det - og at symptomerne ved for lidt og for meget mavesyre er stort set de samme.

Så jeg sidder lige nu med teorien om at jeg er blevet fejlbehandlet det sidste halve år - og det præcis er årsagen til at der ingen bedring er.

Når jeg læser på symptomer og årsager til for lav mavesyre kan jeg stort set nikke genkendende til hele dynen.

- Akne efter puberteten. Tjek, ligner ikke en pizza mere - men der er bestemt stadigt aktivitet på området.

- Hårtab. Tjek, er 3 hår fra at ligne Voldborg.

- Skæv ryg. Tjek. Har et ben der er næsten 2 cm kortere end det andet grundet et brækket ben som teenager - hvilket har resulteret i skævhed ved lænden.

- Kvalme ved indtagelse af kosttilskud. Tjek. Begyndte at tage magnesium og B-vitamin for 3 uger siden - og bingo, har haft kvalme efter næsten alle måltider de sidste 14 dage.

Jeg er lige nu igang med at tage rødbede testen og at påvise lav mavesyre. Min urin er ikke rød synes jeg, men måske lidt mere orange end normalt. Havde håbet på knaldrød så jeg ikke var i tvivl.

Jeg skal til lægen igen om 10 dage hvor jeg vil forelægge denne teori og se om det er en vej de kan prøve at gå i mine fremtidige undersøgelser.

Kommentarer vil blive værdsat.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg kender til flere, der har fået stillet den forkerte diagnose, hvor diagnosen var for meget mavesyre, hvor det modsatte var tilfældet !

    Der er rødbedetesten som du har taget, men der er et par ting som du kan lægge mærke til.

    Føler du en pludselig ubehagelig mæthed, når du spiser proteiner (især en oksebøf)?
    Stinker dine toiletbesøg ? Har du megen luft i maven? Hørmer prutterne?
    Lider du af B12 mangel (blodmangel?)

    Lige hvad mavesyre angår, er lægerne bagud, de har tilsyneladende ikke forståelsen for hvor vigtigt det er? Der findes en testmetode med noget der hedder en Heidelberg PH-kapsel, det er en kapsel man sluger, hvor der er indbygget en PH måler og en radiosender. Jeg ved ikke hvor de har sådan en? Men den skulle være mere nøjagtig og fyldestgørende end lægernes slange i halsen, jeg håber det hjalp lidt :) ..
Log in eller Registrér for at kommentere.