Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

En underlig fornemmelse i halsen

Hej alle sammen. Jeg skriver fordi jeg i mange måneder har haft en meget mærkelig fornemmelse i halsen.
I starten troede jeg det var kvalme, men eftersom jeg ikke mister appetitten, kan det ikke være det.
Men det kommer lige pludselig. Det føles som om min hals strammer til der hvor drøblen og mandlerne sidder, det føles vildt ubehageligt, og kan komme mange gange om dagen, andre dage mærker jeg ikke noget.
Andre gange har jeg ondt i den ene side af halsen og øret, nogle gange ikke.
Andre gange har jeg utroligt meget mundvand og svært ved at synke.
Jeg lider af angst, sygdomsangst.
Nogen der døjer med det samme?
Mine egne bud ville være der er noget galt med mine mandler, eller at det måske egentlig bare kan være ubevidste muskelspændinger?

Andre bud modtages meget gerne!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 9 januar, 2015, 04:34
    Jeg kan også få en mærkelig strammede fornemmelse i halsen. Som om der sidder en knude og det er meget ubehageligt. Somme tider er det ofte og andre gange kan der gå lang tid imellem.
    Jeg tror selv det er muskelspændinger. Jeg får blodtryksmedicin og det kan mærkes i mine muskler. Men jeg tror da på det også kan komme af stress,
    det kan jo give muskelspændinger.
    Jeg forstår dog ikke helt du taler om en følelse af kvalme. Det har jeg ikke.

    Du kunne jo prøve at få lidt massage og se om ikke det hjælper. Du nævner nemlig også smerte ved øret. Jeg har muskelspændinger ved ørerne på grund af kæbens bygning, siger min tandlæge.

    Sygdomsangst, jo jeg forstår dig godt, men hver gang disse tanker melder sig så prøv at beskæftige dig med noget andet. Gå f.eks. en tur. Afled dine tanker.
    Jeg har ikke sygdomsangst, men der kan jo være andre ting man spekulerer på. Det hjælper altså at tænke på andre ting.
    Du kan jo også lade en ørelæge kigge på dig, hvis det bliver ved.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :-) tror helt bestemt også det er muskelspændinger.
    Nogle gange kan jeg nemlig sidde og presse min tunge op i ganen og har nogle mærkelige ticks.
    Men det med kvalme. Jeg har sjældent kvalme så ved faktisk ikke, hvordan det føles. Måske du ved det.
    Men det føles nemlig som om det strammer og der bare kommer en kæmpe klump der ved mandlerne.

    Og er i behandling for min angst heldigvis. Men det er rigtig svært at slåsse med
  • Indstillinger
    Det med at presse tungen op i ganen kender jeg godt. Jeg var på det tidspunkt helt ødelagt af medicinen og lægen ville ikke tro på mig. Men jeg havde ret, viste det sig.
    Min tandlæge fortalte mig dengang det med tungen, at det var stress. Det var bestemt ikke rart. Min daværende læge gjorde intet for at hjælpe, så jeg var glad for min tandlæge. Men de er jo også eksperter i den slags.

    Jo kvalme, det føles på en helt anden måde. Maven "snører" sig sammen og man får opkastningsfornemmelser. Man er ikke i tvivl.

    Jeg mener ikke du har kvalme, men den "knude" der strammer, ja, gør faktisk lidt ondt. Men jeg tror, som sagt, det er musklerne. Næste gang du er ved din tandlæge kan du jo spørge om alt ser normalt ud.
  • Indstillinger
    Er virkelig glad for du vil svare. Må sige det har beroliget mig meget, Da jeg har angst for opkast. Og har ikke oplevet den følelse med maven. Så det er nemlig ikke kvalme. Nu kan jeg slappe lidt mere af når det kommer igen. :)
    Jeg har faktisk ikke en tandlæge, troede ikke det var noget de havde forstand på. Men vil da helt sikkert overveje at kontakte en, da jeg selv har opgivet min læge med hensyn til det her. :-)
  • Indstillinger
    Pudsigt, jeg er også bange for at kaste op. Nogle kan gøre det som ingen ting, men jeg får det så dårligt.

    Tandlæger er eksperter i det med munden og kan nemt konstatere om der er tale om spændinger.
    En øre/halslæge kan kigge på dit øre, du skal ikke have henvisning. Men, jeg tror det er muskelspændinger. Du kan vist være rolig, selv om det bestemt ikke er rart, så længe det varer.
  • Indstillinger
    Ja det er da pudsigt. Kan slet ikke have det :)
    Men tak for svar. Vil da helt klart tage op og besøge tandlægen :D
  • Indstillinger
    Det lyder virkelig ubehageligt. jeg har prøvet nogen lignende (smerten/trykken i halsåbningen), og jo mere jeg blev bevidst om det, jo mere "krattede" jeg i det med min tunge, hvilket skabte spændinger. Jeg blev helt bange for at det kunne være halskræft (jeg havde ingen ide om det, var bare bange), og endte med at få det tjekket af min tandlæge i Hellerup( som jeg btw godt kan anbefale, hvis du mangler en god en, der har forstand på din tilstand: http://tandklinikken.biz/).

    Det viste sig faktisk at jeg selv havde fået skabt en betændelsestilstand, men ikke noget,d er ikke kunne ordnes:)
Log in eller Registrér for at kommentere.