Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ingen mens - negativ test

Redigeret 4 januar, 2015, 07:02 i Snart gravid
Halløj. Min kæreste og jeg forsørger at blive gravide, og jeg har ikke været på p-piller siden september. Min cyklus har været meget regelmæssig siden, men nu er det 9 dage siden jeg skulle have haft min mens, men har endnu ikke haft en positiv test. Jeg er begyndt at tvivle på chancerne for at jeg er gravid. Mit spørgsmål er: Kan en menstruation bare udeblive, når man ellers er en ung, normalvægtig, ikke stresset kvinde, som ikke dyrker overdreven motion?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har i kortere eller længere tid valgt at lade din krops naturlige funktioner styre af hormoner, og det er jo ikke særligt sundt, og det er derfor heller ikke mærkeligt, hvis det tager nogen tid for kroppen at finde ud at at fungere rigtigt igen, når den medicinsk har været forhindret i det.

    Nogle bliver hurtigt gravide efter p-pillestop – for de fleste tager det dog noget længere tid – og for nogle ganske få tager det endog meget lang tid, uden der derfor er noget som helst galt.

    Alle tre ting er helt naturlige reaktioner efter p-pillestop, og I har kun forsøgt i ca tre måneder.

    Du er din egen største fjende lige nu, for cyklus er voldsomt påvirket af psyke, og det at have totalt fokus på avl og allerede nu være der, hvor du frygter om du overhovedet kan blive gravid, er faktisk noget af det værste, du kan byde dig selv.

    Prøv at slappe af, lad være med at have fokus på ægløsningstidspunkter, hav sex, når I lyst, og ikke når der er størst mulighed for undfangelse. Lille ny er på vej, når lille ny er parat til det – ikke før, og lille ny vil have ro til at blive undfanget.

    Hvis du går til læge, vil du givet få at vide, at man overhovedet ikke vil begynde på at bare overveje nærmere undersøgelser, før der er gået mindst et år – og et år er slet, slet ikke ualmindeligt, før der er ”bingo”, men hvis du/I virkelig kan slappe af og ændre fokus, så er du med stor sandsynlighed gravid før det år er gået.

    Og – hvis det skulle ske, at der faktisk kommer til at gå et år, så betyder det ikke, at der er noget galt, men så er det måske ved at være tid til at få undersøgt, om der er noget, der kan gøres noget ved.

    Så slap af – lad være med at fare ud og tage test hele tiden; da du gerne vil være gravid, sker der jo ikke det fjerneste, hvis du er et par måneder henne, før du opdager det.

    Og – det er ligeledes også helt almindeligt at menstruation efter p-piller kan være nogen tid om at finde sig til rette, hvorfor den sagtens kan finde på at være uregelmæssig. Der er derfor ingen grund til at bekymre sig om noget som helst – foreløbigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.