Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste er frastødende

Redigeret 2 januar, 2015, 05:18 i Samliv
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre? Jeg kan simpelthen ikke få ham til at børste tænder eller gå i bad uden kamp. Nogle gange varer kampene lang tid og andre gange ikke. Faktum er bare, at han ikke gør det af sig selv. Der går typisk en uge mellem hans bade, og så er jeg virkelig også irriteret. Jeg spørger ham, hvorfor han byder mig det? Jeg vil jo ikke kysse ham eller give ham et kram, når jeg ved, han er så ulækker. Uden at vise forståelse overhovedet angriber han bare tilbage med samme ting hver gang. Ja, jeg lader min hund kysse mig på munden nogle gange... men jeg synes ikke, at det går op for hans manglende bade og tandbørstning.

Jeg har forsøgt at lave en aftale om, at han skal komme og fortælle mig hver gang, han har børstet tænder, men ikke en gang er han kommet og sagt det. Når jeg har konfronteret ham med det, siger han bare, at han har gjort det. Men i vores 3-årige lange forhold har jeg kun meget få gange set ham børste tænder af sig selv.

Hans bade kan han ikke skjule for mig. Jeg ved, når han har været i bad, for han forlanger, at sengetøjet bliver skiftet bagefter. Jeg har oplevet flere gange, at der er gået over 10 dage mellem hans bade, men typisk går der en uge. Hver gang er det mig, der siger til ham, at nu kan det være nok. Hver gang siger jeg også, at mange går i bad hver eneste dag. Det ville jeg også ønske, at han gør, da han sveder om natten pga. medicin.

Manden har sclerose, og det gør det selvfølgelig også svært, men jeg kan simpelthen ikke holde det her ud. Jeg er ok med, at det ikke lige bliver hver dag for ham, men det skal være oftere. Det er heller ikke sjovt, når det er hans 6. dag uden bad og vi skal nogen steder hen...

Jeg er så træt af kampene :(:(:( hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal gøre dig hård ! Dårlig hygiejne er bestemt ikke befordrende for et godt samliv, og hvis din kæreste har svært ved rent fysisk at klare bad og tandbørstning, må I sammen finde ud af, hvordan han kan hjælpes. Hvis sygdommen gør det for svært for ham med den daglige hygiejne, må han kunne få hjælp gennem hjemmeplejen.
    For f.eks.gigtpatienter kan tandbørstning gøres lettere ved brug af en eltandbørste, og da sunde tænder er af vital betydning, kan han vel godt forklares, hvorfor det skal passes HVER dag.
    At han forlanger sengelinned skiftet, hver gang han har været i bad, kan jeg ikke helt greje. Og rent faktisk bliver ens sengetøj ikke så hurtigt snavset, hvis man holder sig selv ren. Men jeg ved, hvor ækelt det er, når man kommer så tæt på en person, der stinker af gammel sved, for jeg var på et tidspunkt gift med en mand, der havde hårdt fysisk arbejde, og som heller ikke gad vaske sig og skifte tøj.
    Så giv ham et ultimatum. Du kan ikke holde til det andet i længden.
  • Indstillinger
    Jeg formoder din kæreste er en voksen mand?

    Da der overhovedet intet nævnes om, at det er et forhold, hvor der er nogen form for kærlighed eller gensidig respekt, mener jeg sådan set, at det da kan være lige meget om han vasker sig eller ej - for I bør da stoppe jeres forhold og flytte fra hinanden, og så er det hans eget ansvar om han vil gro til i skidt.

    Du kan da umuligt elske ham, når han skal behandles som et barn, der skal have besked om at vaske sig og børste tænder, og han vægrer sig og lyver for dig om det - samtidigt kan han da på samme måde umuligt elske dig, når han ikke vil vise dig den mindste smule respekt og hensyntagen.

    Så - hvorfor er I overhovedet sammen?
  • Indstillinger
    Hvorfor byder han mig det, skriver du.
    Prøv at stille dig selv det samme spørgsmål, men i jegform.
    Du fungerer som en mor for ham, endda en dårlig mor.
    Din kæreste er syg, ok, det kan måske forklare en smule, men ikke ret meget.
    Hvis han er for træt, kan i søge kommunen om, at blive visiteret til hjælp til personlig pleje. Det er din kæreste der skal gøre det, ikke dig.
    Sengetøj må han da selv skifte. Når han forlanger rent sengetøj efter et bad, så ved han da også hvor ulækkert det er incl.ham selv.
Log in eller Registrér for at kommentere.