Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Maveproblemer i 4 år

Redigeret 26 december, 2014, 20:57 i Irriteret tyktarm
Det er næsten helt latterligt for mig at tænke på, men jeg har i over 4 år nu, haft stort set konstante sensationer i mit maveområde som aldrig helt går væk.

Mine symptomer er spænding, tryk og oppustethed -- nogle gange smerter men det kommer og går -- og det er stort set altid et problem når jeg skal sove da følelserne mærkes når jeg holder min krop i ro, men også fordi jeg tror at det klemmer at ligge ned.

Jeg har derfor haft en vane med at sove på højre side i flere år. Venstre side for mig til at føle at jeg skal til at besvime efter et par minutter så det tør jeg ikke, men ellers er der ingen ekstra problemer af at ligge på ryggen.

Problemet er specielt at jeg tror det kan være alt muligt alvorligt som f eks tarm- bugspytkirtel eller leverkræft men så vidt jeg har lagt mærke til har symptomerne ikke udviklet sig over disse 4 år. Stederne hvor trykket ligger rykker sig en sjælden gang imellem og jeg kan også føle at vejrtrækningen er svær somme tider men jeg tror ikke der er noget som har spredt sig.

Jeg er en 21-årig mand der sjældent motionerer og jeg må indrømme at jeg er meget passiv, men jeg vil høre om dette stemmer overens med diagnosen IBS?


Jeg har været til lægen angående nogle åndedrætsproblemer engang og også om lignende mavesymptomer men ikke lige konkret om disse kroniske symptomer. Hvorfor? Dunno, jeg har førhen følt mig som hypokonder. Min far døde nemlig af sarkomkræft da jeg var 11 of i de efterfølgende år troede jeg at alle pludselige symptomer jeg kunne få var dødbringende, og måske har jeg været lidt pinligt berørt over at tænke så banalt, men man ved jo sådan set aldrig hvis det pludeslig er kræft. :/

... Bare lidt åndssvagt at jeg har gennemgået gymnasiet og et helt sabbatår uden at søge hjælp med mine symptomer. Jeg har en lægetid her d. 30. Men jeg gad godt lige høre folkens herinde fra først.
Log in eller Registrér for at kommentere.