Hjem Sind og psyke Selvskade

spørgsmål omkring selvskade

Redigeret 13 december, 2014, 19:02 i Selvskade
Hej allesammen.

Jeg skriver herinde de for at finde svar på nogen spørgsmål jeg ligger inde med.
Jeg er pårørende til en der er selvskadende (min gode veninde).
Hun holder sine kort omkring hendes selvskade meget tæt til hånden..
Ligeledes er hun meget indadvendt omkring de følelser der ligger bag - for jeg ved at hendes selvskade "blot" er et symptom på en indre smerte hun ikke kan komme ud med.
Gudskelov er hun begyndt i terapi, og jeg håber at det med tiden kan gøre en forskel for hende, så hun derigennem kan finde ro i sjælen for det der må nage hende, og ikke mindst at hun kan komme af med den selvskadende adfærd.

Jeg måtte for noget tid siden køre hende på skadestuen, idet hun havde mistet rigtig meget blod. Hun fortalte meget kortfattet at hun "tapper" sig selv, og havde gjort det intensivt over flere dage.. men jeg forstår ikke rigtig hvad der indebærer "at tappe sig"?!.. nogen der kan belyse det lidt bedre for mig?

jeg ønsker så inderligt at vide hvad hun foretager sig bag lukkede døre, så jeg på bedste vis kan prøve at forstå og være der for hende.

Som sagt snakker hun ikke med mig om hendes selvskade. det er ihvertfald meget begrænset. Men jeg måtte køre hende på skadestuen idet hun var blevet enormt dårlig, og havde mistet flere liter blod. Det endte med at hun skulle have tilført blod på sygehuset, da hendes blodprocent var meget lav. Hun har kort fortalt at hun "tapper" sig gennem blodåren (på samme vis som hvis man får foretaget en blodprøve). Det gav mig en forståelse af hvorfor hun altid har et lille plaster på blodårene, der hvor man får taget blodprøver.
Men hvad vil det helt konkret sige at hun "tapper" sig?
Hvad benytter hun? - jeg forstår det ikke? :-S

Hilsen en meget bekymret veninde til en selvskadende.

Kommentarer

  • Hej solsikke.

    jeg syntes det er sejt af dig, at du står ved din veninde i krisen.

    godt hun er startet i noget behandling, vis du er rigtigt nervøs for hende, kunne du prøve at, vende en form anti drepissiv, bare til der er kommet gang i forbedringerne.

    her er et link, jeg håber du kan bruge .

    http://www.lmsselvskade.dk/
Log in eller Registrér for at kommentere.