Hjem Sundhedsvæsenet Hvordan gik behandlingen?

blodprøver taget privat

Redigeret 9 december, 2014, 09:09 i Hvordan gik behandlingen?
Hej alle. Jeg har fået brug for at få taget en blodprøve for homocystein niveau. Det er en prøve der kan sige noget om tendensen til at få blodpropper, og jeg behøver den fordi jeg tåler medicin meget dårligt men er nødt til at tage stilling til om jeg alligevel skal forsoege.

Men jeg ved ikke hvor jeg kan gå hen for at få det gjort. Det er nødt til at vare i Københavns omraadet.

Jeg har set skrevet noget om dette, men de links der blev henvist til var inaktive.

Tak.

Kommentarer

  • Mon ikke du kan henvende dig til et privathospital?
  • Hej T1dslen

    Hvis det var mig, ville jeg bare bede min praktiserende læge om at tage den blodprøve. Det er da det nemmeste.

    Forholder det sig sådan, at din læge ikke mener, at denne blodprøve er relevant, stiller sagen sig jo noget anderledes. Men du kan da altid prøve at spørge.

    Som du kan se i vedlagte link, står der: ”Homocystein betragtes ikke længere som risikofaktor for hjertekarsygdom.”

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... mocystein/

    Så måske får du slet ikke nogen viden om din risiko for blodpropper ved at kende dit homocystein-niveau?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • >"Hvis det var mig, ville jeg bare bede min praktiserende læge om at tage den blodprøve. Det er da det nemmeste."

    Jeg bor i England, og der siger de at de ikke kan tage den.

    >"Som du kan se i vedlagte link, står der: ”Homocystein betragtes ikke længere som risikofaktor for hjertekarsygdom.”"

    Det er underligt. For der staar oggsaa:

    "Om homocystein som risikofaktor for hjertekarsygdom

    Patienter med homocysteinuri har en øget risiko for at udvikle hjertekarsygdom.

    Studier har vist, at homocystein har en skadelig effekt på karvæggene4"

    Der har derfor været udført en lang række interventionsstudier med især folinsyre, som hos de fleste mennesker kan sænke homocystein betydeligt. Resultaterne af disse studier har, samlet set, været negative. Det vil sige, at der ikke har kunnet ses nogen reduktion i risikoen for hjertekarsygdom ved at sænke P-Homocystein, og i øvrigt heller ikke i risikoen for cancer eller død 5"

    Saa de siger at der er en risiko, men man kan ikke gøre noget ved den. Derfor er der ikke nogen risiko.

    De siger også at skønt folinsyren kan sænke homocystein betydeligt, kunne det ikke gøres i et forsøg??


    "Så måske får du slet ikke nogen viden om din risiko for blodpropper ved at kende dit homocystein-niveau?"

    Det er muligt, ogsaa af denne grund:

    http://mthfr.net/elevated-homocysteine- ... ment-54595


    Denne artikel siger at blodprøven skal køles ned med det samme og centrifugeres indenfor 30 minutter, og hvordan kan man være sikker på at de gør det??
  • "Mon ikke du kan henvende dig til et privathospital?"

    Jeg mener at både her o gi Danmark skal man have en seddel fra lægen for at kunne gøre det?
  • Du har jo intet skrevet om, at du bor i udlandet - heller ikke i dit første indlæg noget om dine bevæggrunde, hvorfor du heller ikke kan forvente, at der tages hensyn til det. Kameliadamen giver som altid et grundigt svar, men heller hun kan jo kende dine baggrunde, når du ikke fortæller om dem.

    Jeg ved ikke, hvordan det er i England, men her i landet er jeg faktisk ret overbevist om, at man kan få undersøgt, taget prøver osv. for hvad som helst på et privathostpital - det handler udelukkende om, hvor meget du vil betale.

    Hvis du har behov for dette eller hint - selv om du har fået at vide, at det måske ikke er nødvendigt, eller at du ikke kan bruge et evt svar til noget - er det jo et valg, du selv foretager, og det vil man da ikke blande sig i på et privathospital.

    Bevares - jeg har ikke den store erfaring med privathospitaler. Min mand havde via sit arbejde en forsikring, så han kunne blive hurtigere behandlet på privathospital, men der blev han afvist af den simple grund, at det vist var lige lovligt kompliceret, hvorfor risikoen også var lidt stor, og så skulle man ikke have noget klinket mht en evt erstatningssag - men diverse prøver og den slags gør de da gerne i - det er jo en god forretning.

    Men - ikke en gang i min mands sag interesserede man sig en høstblomst for eventuelle skrivelser fra egen læge/hospital.

    Det er dog noget, du kan finde ud af ved en simpel telefonopringning.
Log in eller Registrér for at kommentere.