Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tabt følelsen i tåen.

Redigeret 5 december, 2014, 12:05 i Spørg Netdoktors brugere
Hej netdoktorbrugere!

Jeg har i nu et par dage ikke haft følelsen i mit storetå. Det føles virkelig underligt og jeg kan slet ikke forestille mig hvad grunden kan være. Jeg har søgt lidt på nettet og det mest sandsynlige ser ud til at være, at jeg har gået i forkerte sko eller lign., men det kan ikke passe i mit tilfælde 1. fordi jeg normalt går i yderst behagelige sko og 2. fordi jeg har været syg med halspine denne uge, så har ikke rigtig haft sko på overhovedet i de sidste 5-6 dage ud over korte ture ned til købmanden osv.

Jeg har aldrig prøvet noget lign. før og det føles som sagt meget mærkeligt. Det er ikke hele tåen jeg har mistet følelsen i, men primært kun "toppen" og "siderne", altså ikke undersiden, som man træder med, men den anden side. Ved ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være? Alternativt kan jeg selvfølgelig gå til lægen på mandag, men jeg bryder mig ikke om at gå til lægen medmindre jeg ved, at jeg fejler noget, da jeg ikke er meget for at "spilde" hans tid på småting, hvilket jeg formoder det her er.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har oplevet det samme flere gange, det er et ret ubehagelig følelse, men det betyder vist ikke noget.

    Jeg spurgte på et tidspunkt lægen til råds, og hvis tåen ellers er normalt varm, så betyder det ikke noget særligt, men hvis den er kold, så skal man handle, for så kan det muligvis være en blodprop i tåen, der dog ikke er livstruende, så hvis det er, behøver du ikke gå i total panik, men måske så helt stilfærdigt ringe til lægevagten og forhøre dig, om det er noget der ikke kan vente til mandag - men altså kun hvis tåen er helt kold og du ikke kan få den varm.

    For mit vedkommende gik det væk igen efter en tid - men jeg har som nævnt haft det et par gange.

    Det kan muligvis være en god ide at lægge sig med benet opad, da det givet har med blodomløbet at gøre, så hvis du skal flyde ud foran TV i aften, så smid dig på sofaen og læg nogle puder under foden, så den kommer over hjertehøjde - bare ½ times tid og se, om ikke det hjælper.

    I det hele taget - læg benet op ind i mellem.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Mange tak for svar. Det med blodproppen lyder lidt ubehageligt, men den virker ikke koldere end normalt - min tær er generelt lidt kolde - så tror og håber at det ikke er det. Jeg skal bare flyde i sofaen i aften, så vil følge dit råd og holde foden oppe i en halv times tid. Så må vi se om det er bedre i morgen, eller må jeg ringe til lægevagten.
  • Indstillinger
    Som nævnt - det er ikke noget farligt, og altså IKKE en blodprop, hvis der er normal temperatur i tåen, så der er derfor ingen grund til at fare til vagtlæge.

    Og hvis det føles bedre at have den oppe ½ time, er der jo ikke noget forgjort i at gøre det flere gange.
Log in eller Registrér for at kommentere.