Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Psykisk syg?

Redigeret 6 marts, 2015, 03:37 i Tvangstanker
Hej. Jeg er en knægt på 21 år.
uddrag fra:
http://www.regionsjaelland.dk/sundhed/g ... nasium.pdf

• Trang til at isolere sig
• Søvnforstyrrelser
• Bytter om på nat og dag
• Overvældende angst
• Tiltagende tristhed
• Uvirkelighedsfølelse
• Kaotiske tanker
• Koncentrationsbesvær
• Ser, hører og mærker ting, andre ikke gør
• Forsømmer hygiejne, job, skole eller praktiske opgaver
• Store humørsvingninger
• Ekstremt optaget af temaer som død og religion
• Tanker høres som stemmer
• Snakker usammenhængende
• Føler sig forfulgt, overvåget eller styret af andre / stemmer

Jeg kan godt lide at være alene. Gerne helt væk fra civilisation. Jeg føler at det er dejligt med fred. Fordybe mig i matematikken. osv. Ved ikke om det er en trang til isolation, men vil helst gerne være alene.
Jeg har inden for de sidste 2 år lidt meget af søvn problemer. Dvs at jeg kommer i seng klokken ca. 1-2 tiden og står op igen klokken 7. Det er her at mit vækkeur vækker mig. Men jeg ved, at selvom at mit vækkeur er slået fra (weekenderne), så får jeg ikke andet end de 4-7 timers søvn. Jeg har prøvet alt, men kan ikke sove på et ordentligt tidspunkt
Jeg har tendens til i sommerferien at bytte rundt på dag og nat, men er begyndt at blive ufattelig træt klokken 16. For omkring 2 uger siden, faldt jeg i søvn klokken 18, og stod op igen klokken 2. Dette fik jeg hurtigt ændret på, da jeg ikke kunne sove dagen efter igen.
Til tider, når mine tanker flyver, tænker jeg på noget som gør mig angst, næsten helt ude af den. Jeg ved ikke helt om det er angst, eller om det er følelsen af, at man virkelig har lavet noget lort (forstil jer, at i har stjålet fra arbejdet, og det har chefen fundet ud af.)
Tristheden er kun når vinteren nærmer sig, men kan til tider, godt føle mig tom inden i. Dette sker ca. 2-3 gange om året
Hvis kaotiske tanker handler om død og ødelæggelse. Min bedste ven der døde for 2 år siden, og jeg føler at jeg var der. Visualisere eller går i tænker om, at jeg var en morderisk mand, som kunne finde på at sprætte andre op. Stikke andre ned. Skyde andre eller noget lignene, så har jeg også dem, men ser dem som normale, da jeg forstiller mig, at mange andre også har prøvet at tænke de samme tænker... Jeg har også oplevet, at være under samme tag som en stofmisbruger, og hans barn. Dette var et helved for barnet, så jeg "opmuntrede" og "trøstede" ham. Jeg prøvede at beskytte dem begge, da de hurtigt kom op og skændtes og enda nogen gange op at slås. Da der så var en der sparkede døren op, og truede os alle med kniv osv. så flyttede det, og jeg kom tilbage til min lejlighed. Denne tanke florere også tit i mit hoved.
Jeg går i skole, og jeg mistænker lidt mit søvnbesvær og uregelmæssige spisevaner for at forringe min koncentration. Men besværet med at bevare koncentrationen har jeg!
Her inden for det sidste år, har jeg observeret skikkelser i øjenkrogen, men når jeg så kigger, så er der intet. Dette kan ske 2-5 gange om dagen. Jeg høre sommetider også nogen kalde mit navn, men jeg kan ikke se dem. Dette sker så ca. 1 gang om ugen, når jeg går alene udenfor om aftenen. Jeg ved ikke om dette har relevans.
Bad, rengøren osv. Har et helveds problem med dette (virkeligt pineligt at sige her).
I dansk skulle jeg skrive et Essay om glæden ved... . Jeg skrev om Glæden ved at dø. Tanken bag dette var, at fortælle historien om men afdøde ven... Så har vi også den med mine kaotiske tanker

Kan det tyde på at jeg kunne lide af psykotisk sygdom? Min mormor havde en psykisk sygdom, og tog livet af sig selv + 2 andre børn... Jeg læste også, at ifl. lovgivningen, så kunne man tvinges til at tvangsindlægges, er dette rigtigt, for så går jeg sQ ikke til lægen før jeg er uddannet.
Vidste ikke hvor jeg skulle oprette dette debat indlæg, så det blev altså her..
Hilsen "Den fortvivlede"

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.