Trods motion, intet TV og mad efter kl. 18, stadig søvnprob.

Jeg har lidt af søvnproblemer hele mit 25 år lange liv. Det svinger op og ned, og i de gode tider er jeg "kun" 1 time om at falde i søvn, og jeg kan for det meste få en sammenhængende nattesøvn. I dårlige tider, som jeg er i nu, kan jeg nemt være 2 timer om at falde i søvn, jeg våger 1-3 gange om natten, og/eller jeg vågner ½-1 time før mit ur ringer.

Jeg har prøvet snart alt, og intet hjælper. Circadin, baldrian, virker ikke... Selvom jeg ikke spiser NOGET efter kl. 18, og ikke ser TV eller bruger PC 1 time før jeg går i seng, sover jeg stadig elendigt. Har jeg været ude og cykle 40-50 km., falder jeg heller ikke bedre i søvn, eller sover bedre. Søvnhypnose, og afspændings-CD'er hjælper ligeledes heller ikke.

Jeg er ved at blive sindssyg af det! Jeg føler mig aldrig udhvilet, jeg føler mig konstant halvtræt, og det er skidt, når jeg skal passe job, og være sikker på cyklen i trafikken.

Er der nogle der har været i samme situation, der har nogle gode fif, de kan dele? Jeg er i gang med Baldrian, som jeg er ca. en uge hende i. Og det er noget med, at man skal tage det 4-6 uger, før det virker? (hvilket virker åndssvagt, for på glasset står der, at man maks må tage dem 4-6 uger. Man må altså ikke tage dem mere, når de virker?) Og er der nogle af de ovenstående ting, jeg skal prøve mere konsekvent i længere tid (så jeg f.eks heller ikke spiser slik efter aftensmad i weekenden), før det virker?

Jeg har også aspergers syndrom; det skulle vist også bevirke, at jeg har søvnproblemer.

Kommentarer

  • hej

    1. Måske du producerer for lidt melatonin. Få din læge til at undersøge det.


    2. I stedet for ren baldrium kan man få en blanding der består af flere urter nøje afstemt efter hinanden. Det virker på mig.

    http://www.iherb.com/Enzymatic-Therapy- ... =null&ic=2
    (koster ca. 90 kr incl. porto )


    3. Hvis du er meget tynd og ranglet med tendens til forstoppelse kunne det tyde på at luftelementet er forstyrret i din krop. (Det kaldes Vata i Ayurveda - indisk medicin) . Det kan hjælpe at massere kroppen med olie (mandel eller sesamolie) og lade det sidde på kroppen i mindst 20 minutter før bad. Dette modvirker den tørhed som for meget luft skaber. (Ligesom vinden udtørrer søer ). Vigtigst at massere er fødderne, ørerne og hovedet.



    4. Et sådan søvnproblem som du har haft hele livet kan sikkert også skyldes et trauma du har fået som baby/barn. Hvis det er tilfældet skulle en god EFT/TFT terapeaut kunne hjælpe. Terapien går ud på at man banker let på akupunkter hvorved blokeret energi løsnes.


    Du er velkommen til at skrive en personlig besked hvis du har brug for yderlige forklaringer.
  • Jeg vil anbefale dig at kontakte din læge. Han har mulighed for at henvise dig til et center der har specialiseret sig i søvn problemer.
    Der kan være mange grunde til dit søvn problem, men da det har stået på så længe kan du risikere at få andre negative konsekvenser for dig.
    Jeg har en kollega der har været på et søvn center og han blev efterfølgende opereret fordi han ikke fik ilt nok igennem næsen og derfor vågnede hele tiden.
    Så der er nok ikke anden udvej en at ringe til din læge da der kan være mange grunde til dit søvn problem.
    Held og lykke med at finde en løsning snart.
  • Mange tak for svarene. Jeg vil prøve at opsøge min læge.
  • Har du fået noget nyt at vide fra din læge? Lyder lidt som om du efterhånden har prøvet alt med medicin osv., så er lidt nysgerrig på om du har fået noget nyt at vide der kan prøves?

    Jeg har selv i de sidste par år haft problemer med at falde i søvn, hvor det ligesom ved dig kan tage mig alt i mellem 1-3 timer at falde i søvn alt efter om jeg er inde i en god eller dårlig periode. Jeg er så begyndt på Circadin som har gjort at mine dårlige perioder ikke var så slemme, men det tog mig stadig lang tid at falde i søvn. Efter har jeg så prøvet noget andet, nemlig ørepropper. Jeg er vokset op på landet hvor der altid var roligt om aftenen og bor nu inde midt i byen, så der er mere støj når jeg skal sove. Så fandt mine ørepropper jeg bruger når jeg skal flyve (http://www.jetears.dk/startside) og tænkte det var et forsøg værd. Det gjorde jeg her for et par uger siden og kan kun sige at det virkelig har hjulpet. Jeg finder meget hurtigere ro i mig selv og siden har jeg meget sjældent været vågen mere end 1 time før jeg falder i søvn.

    Så det kunne da være et forsøg værd hvis nu lægen ikke kan hjælpe dig yderligere :)
  • ^
    Jeg er i øjeblikket i gang med at prøve Baldrian, for at se, om det virker.
    Jeg har også prøvet ørepropper. Det virker - desværre - ikke det store. Jeg har dog købt nogle nye, der virker bedre (som sjovt nok også er langt billigere). Men det primære støjproblem i min lejlighed er hensynsløse naboer, underboer m.m., der spiller høj musik (også om hverdagen), snakker højlydt osv. Og der virker ørepropperne slet ikke.

    Men tak for tippet i hvert fald.
  • Så lige denne overskrift, og tænkte at ingen mad efter kl18, ikke lyder som den rette kur.
    Så vidt jeg ved, så skal man ikke spise nogle store måltider lige inden sengetid, men man skal modsat heller ikke gå sulten igen. En lille snack, og gerne rig på proteiner gør at jeg ikke er sulten om aftenen, når jeg lægger mig til at sove.

    Når jeg har problemer med at falde i søvn, så har jeg lagt mærke til at det ofte er dage hvor jeg har indtaget mere koffein end normalt. Måske det var vigtigere at lægge mærke til?
    I følge denne side ( http://www.seng.nu/fulde-guide-bedre-soevn/ ) så er der en halveringstid på 6 timer på koffein, så den skal man nok holde sig fra sidst på eftermiddagen og om aftenen.
  • Søvnproblemer har jeg lidt af i snart 40 år og min nu pensionerede læge ordinerede en sovepille som jeg trofast indtog i mindst 40 år.Så henstillede lægemiddelstyrelsen, at et sådant forbrug skulle stoppes og min nye læge ordinerede circadin. Sidst nævnte virkede ikke og køber CBD olie i kapsler
    på internettet og nu sover jeg længe og dybt.

Log in eller Registrér for at kommentere.