Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

led smerter - leddegigt?

Redigeret 9 december, 2014, 06:46 i Leddegigt
Jeg er 22 og jeg har i løbet af de sidste 2 måneder begyndt at få problemer med mine led. Det startede med mit håndled, som i leddet gjorde ondt. Det aftog lidt men er ikke gået over, og jeg kan hvis jeg ikke vender min hånd "rigtigt" ikke løfte noget uden at jeg kan mærke at der er noget i mit håndled der ikke er normalt. Men efter noget tid fik jeg også problemer med mit knæ, hvis jeg sidder med mit knæ bøjet i længere tid, har jeg smerter, når jeg strækker det ud igen, eller støtter på det. Det er noget jeg ikke vil betragte normalt for en pige på 22 år. Jeg spørger her, for at hører om der er nogen der kan give mig lidt svar? Da min læge har den holdning at når man er ung, så fejler man ikke noget.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Da din alder burde udelukke en del ting, dog oplevere jeg også at folk ryger uden for den berømte statistik når det gælder at læger gerne vil putte os i båse.
    Har du oplevet stress igennem en længere periode?
    Stress kan give muskel og led smerter hvis kroppen har været udsat for stress igennem en længere periode.
    D vitamin og eventuelt kalk mangel kan også give disse symptomer.
    Jeg har selv kæmpet med led og sene smerter uden at finde de svar i nu som kan hjælpe mig.
    Min læge er dog ikke total afvisende og jeg er blevet testet for d vitamin og kalk mangel dog uden resultat for mig.
    Jeg skal mandag knogle scannes og håber på at det vil bringe lys over min sag.
    Din læge har mulighed for at give dig en henvisning og er du ikke tilfreds med din læge syntes jeg du skal kontakte din kommune og skifte.
    Følg gerne op på din tråd hvis du finder svar eller en løsning på dit problem.
    Det er altid rart at høre hvad det hele ender med.
    De fleste kiropraktorer kan i dag ultralyd scanne og det koster omkring 1000kr og det er måske et sted at starte hvis man bliver afvist andre steder. Jeg kan anbefale dem jeg kender i Valby/København.
  • Indstillinger
    Skift læge da det er godt at få konstateret om det er leddegigt. Børn og unge kan også rammes af denne sygdom selvom det er relativt sjældent. Radiodoktoren giver en masse gode råd her.


    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... %C3%B8rn-2


    I tilfælde af at det er leddegigt så er det vigtigt at man er ops. på hvad man spiser da fødevareintolerance kan spille ind. Ofte vil man kunne lindre leddegigt ved at eliminere fødevarer man er intolerant overfor efter en bestemt plan. Mælk er ofte involveret. Du kan jo prøve at undgå mælkeprodukter et par uger og se om det gør nogen forskel. Hvede og Jordnødder er også tit involveret.


    For lidt mavesyre kan også udløse leddegigt. Har man for lidt mavesyre vil der ofte hobe sig store mængder og bakterier i maven som direkte kan skade led og andet væv herunder tyndtarmens slimhinde. For en følge heraf slipper ufordøjede proteiner (allergener) igennem til blodet. Dette sætter immunforsvaret i alarmberedskab. Hos nogle folk angriber immunforsvaret nogle af kroppens egne celler som ligner allergener. Dette kan så udløse leddegigt.

    Man kan stimulere selve dannelsen af mavesyre ved at indtage et kosttilskud. Super Enzymes NOW er et godt produkt som indeholder fordøjelsesenzymer og betain hydroklorid . Man kan købe det hos Amazon i England.

    http://www.amazon.co.uk/now-SUPER-ENZYM ... er+enzymes
  • Indstillinger
    Problemet er at mange begynder at spise og gøre en masse ting i håbet om at det hjælper.
    Derfor er det vigtigt at prøve at få fastslået hvad der er galt inden man begynder at købe sig fattig eller begynder at købe en masse der er uden effekt for det man fejler.
    Hvis man der efter render panden mod en mur syntes jeg dert er i orden at forsøg sig frem og prøve at lytte til kroppen undervejs.
    Man har i dag krav på at få en udredning hos sin læge hvis man fejler noget som begrænser sin hverdag. Så det kan altid anbefales at tage den første kamp med sin læge eller skift læge og prøve at tage kampen op med en ny læge.
  • Indstillinger
    - Start med en grundig blodprøve.
    Den vil afsløre hvis du har gigt/leddegigt.
    Dernæst drik en masse vand eller andet - 3 til 4 liter pr dag.
    Besøg en reumatolog.
    Jeg har selv leddegigt , men er blevet symptomfri.
    Får dog lidt medicin - bl. a. MTX . VH søren .
Log in eller Registrér for at kommentere.