Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

E- cigaret under operation

Redigeret 2 december, 2014, 12:55 i Spørg Netdoktors brugere
Hej
Jeg skal snart have en større operation og i den forbindelse skal jeg under alle omstændigheder stoppe med at ryge for at undgå komplikationer under selve operationen. (Fik det at vide til samtale med lægen)

Jeg ryger ca. 20 stk. cigaretter om dagen.
Men jeg finder det dog svært at stoppe og har prøvet diverse hjælpemidler såsom nikotin – tyggegummi og plaster og synes ikke de virker efter hensigten. Derfor har jeg overvejet E-cigaret som en substitut for cigaretterne.
Men spørgsmålet er så om man kan bruge E-cigaretten uden at det vil skabe nogle komplikationer under operationen? Jeg ved der mangler forskning inde for området, men har snakket med flere sygeplejerske/læger på mit lokale sygehus, som ikke kunne give et kvalificeret svar og de henviste derfor til nikotin – tyggegummi eller plastrer som et hjælpemiddel til at stoppe, men der er jo også nikotin i??
Så håber i kan være behjælpelige med mit problem/dilemma.
På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    For det første: Der kan absolut ikke siges noget som helst pænt om tobaksrygning, og naturligvis foreslår jeg dig, at du benytter lejligheden til at stoppe helt med den uvane, som på ingen måde er godt for dig - men det ved du.

    For det andet: Du fortæller ikke, hvad du skal opereres for, om det er en tobaksrelateret sygdom, som naturligvis kun gør det endnu mere vigtigt at få stoppet brugen af tobak.

    Men - når det er sagt, så kunne læger sagtens klare både store og komplicerede operationer før tobakshysteriet indtog vores klode, og det med fint resultat uden alle de komplikationer, der nu om dage trues med, at der kommer.

    Selvfølgelig bør lægerne bruge alt, hvad de kan for at få os til at stoppe, men det er altså ikke rigtigt, at der tilstøder alle mulige komplikationer, hvis man har røget i dagene op til operationen, og at man gør det bagefter. Det er i hvert ikke udelukkende derfor, hvis det sker.

    Jeg fik en stor - og kompliceret - galdestensoperation for 25 år siden. Ja, det var før den slags kunne klares med en simpel kikkertoperation. Men - dengang var der ikke samme hysteri, som der er i dag, og jeg fik intet at vide om tobakkens skadelige virkning på min operation, og min operation forløb også som planlagt, og jeg blev lige så hurtigt rask bagefter som en ikkeryger.

    For 1½ år siden blev jeg opereret i underlivet, og jeg helede ligeledes fint op igen - endda noget kvikkere end nogle af de andre, men det skyldes måske, at jeg er god til at hele op igen, også selvom jeg ryger - og det desværre for meget.

    Og ja - jeg er egentlig ked af at skrive det her til dig, for selvfølgelig burde jeg fortælle dig, at du ville falde død om under operationen, hvis ikke du holder op med at ryge lige nu, for det ville du vel sagtens senere blive glad for, hvis du kunne benytte denne oplagte lejlighed til at slippe vanen.

    Men hvis hele det sygdomsforløb, du skal igennem skal være et stort mareridt for dig, fordi du er blevet truet med alskens ulykker, hvis ikke du stopper med at ryge, så synes jeg altså du skal vide, at det givet ikke er helt rigtigt.

    Jeg har ikke noget bud på den e-cigaret - kun at man altså ikke ved, om den er mere skadelig end tobakken, så jeg foreslår, at du skærer så meget ned som muligt og benytter dig af diverse nikotinhjælp, som du også er blevet foreslået.

    Og - derudover, så fokuserer du på at komme godt gennem din operation - uden at have et stort, sort, plagende spøgelse hængende over hovedet, fordi du har brug for en smøg.

    Jeg er bare så dødtræt af at alt - simpelt hen alt - fra en simpel forkølelse, nedgroede negle, humørsvingninger, overvægt, undervægt, fra let til alvorlig sygdom osv osv kun - og udelukkende - skyldes tobak.

    Og ja - ups... Det her var vældigt politisk ukorrekt. :-) Men - det er jo et debatforum.
  • Indstillinger
    Øv, hvor ærgerligt, når man nu stak hånden i en hvepserede - at der så ikke er en eneste reaktion - og heller ikke fra trådstarter.

    Det her er jo et debatforum - og ikke en brevkasse, så hvorfor starte en debat, når man ikke vil debattere?
Log in eller Registrér for at kommentere.