Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knystoperation skal/skal ikke?

Redigeret 16 november, 2014, 11:34 i Fod- og knæskader
Kære alle

Jeg søger at høre andres erfaring om knystoperationer.

Jeg skal vælge, om jeg vil opereres eller ej. Synes man læser meget forskelligt på nettet, om hvornår man bør vælge operation. Altså mange steder står der, at det er bedst at vente, hvis man kun har få smerter. Det er sådan, at jeg især i sommers havde mange smerter i min venstre fod (den har hallux valgus/skæve tæer og knysten bliver større og større)... Nu er det måske ikke altid jeg har smerter, men når det sker, kan det gøre rigtig ondt, at jeg går og laver skæve ansigtsudtryk eller siger av av.. :-D Der kommer udstrålinger af smerter fra under foden.

Pæne sko kan jeg have lidt svært at gå i. Har købt rundformede brede og lidt højhælede for at skåne min fod. Jeg har engang prøvet om jeg kunne komme i klipklap flade sko for sjov, og det kunne jeg slet ikke. Min fod kan slet ikke komme ind i den...

Har I et bud til, hvad jeg skal gøre?

Det er på Hvidovre hospital, jeg har fået tilbudt operation af knysten, og de siger, at sværhedsgraden er mellem 2 og 3, hvor 3 er den højeste... Efter at have været hos dem savnede jeg noget mere vejledning. Om operation - er der mulighed for fuld bedøvelse og hvordan foregår det osv... Jeg er lidt nervøs, selvom jeg har fået opereret noget andet sted på kroppen for 3 år siden - men der måtte de stikke mig mange flere gange end normalt, for kroppen ville bare ikke bedøves... Og det gjorde ondt...

Nå håber at høre fra nogen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det er vigtigt at dine fødder har god støtte i skoene. Kan du få special indlæg eller sko kan de måske spare dig for operation.
    Har du fået en fodanalyse? Måske kan du få den hos en fodterapeut eller på et Sahva sko sted. Det vil give dig mulighed for at høre andres viden og mening om evt. andre muligheder eller operation er bedste løsning.

    Operation kan foretages smertefrit ved lokalbedøvelse, selvfølgelig sikrer personalet sig at du får det der er nødvendigt for dig, under hensyntagen til dit øvrige helbred og evt. ønsker. Du vil også få at vide hvordan du skal forholde dig bagefter, hvor længe stingene skal sidde m.m. ellers spørg! Kh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej Helle

    Jeg bruger allerede fodindlæg.
    Fodanalyse har jeg også prøvet, men dem kan man jo ikke regne med for noget. Sahva må jo ikke stille diagnoser, når de ikke er læger. De kan udlevere fodindlæg, men mener ikke, de kan fortælle mig, om jeg bør sige ja til operationen. (jeg er kandidat til operationen, har allerede været på hospitalet og fået det vurderet)

    Jeg søger erfaringer fra andre, hvornår de mener, det er nødvendigt med operation. Har nogle feks. haft få smerter, kun periodiske og valgt at blive opereret??
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg bruger special sko, men min måde at gå på gjorde at jeg fik knyster som gjorde ondt og var røde.

    Om du synes du vil opereres må afhænge af hvordan du har det i forhold til de oplysninger du synes du kan få.

    Det er selvfølgelig rigtigt at andre end læger ikke kan stille diagnoser, men hvordan andre fagfolk evt. reagerer når de ser dit fodproblem, kunne måske give dig en idé om det.

    Du må også forholde dig til om det bliver værre med tiden, om det er et mindre indgreb og nemmere at gøre noget ved nu, end senere? Kh. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.