Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rifter på forhuden

Redigeret 13 november, 2014, 07:00 i Mandlige sexproblemer
Hej mennesker.

Jeg er en dreng på 19 år som har nogle problemer med forhuden efter at jeg har haft samleje med min kæreste.
Det er, som overskriften indikerer, nogle rifter som kommer frem på forhuden efter samleje. Rifterne startede for et par måneder siden som nogle små og ubetydelige sår, hvor jeg tænkte, at jeg nok bare havde overanstrengt mig på en eller anden måde og skulle bare slappe lidt af..
Sagen er den, at disse rifter blev større og begyndte at svie, og de sidste par gange har det også begyndt at bløde en lille smule.

Jeg håbede lidt på at nogen havde oplevet noget lignende (hvis ikke) det samme, og kunne give nogle råd til, hvad man kan gøre. Tanken om at få det tjekket hos en læge har været der, og er der stadig, men jeg håbede på at det måske kunne løses uden. Help?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tænker jeg det enten kan være noget mekanisk eller noget infektiøst. Med mekanisk mener jeg fx forhudsforsnævring, hvor forhuden er så stram at du får rifter af sex, hvor forhuden jo glider/presses ned af penis. Har du problemer med at trække forhuden tilbage normalt?

    En anden teori er at du har fået en kønssygdom eller en anden infektion. Har der været blærer i sårer der kan indikerer herpes? Balanitis er infektion under forhuden med rødme og smerter (ofte forårsaget af forsnævring). Hvis det klør kan der være tale om flade kønsvorter. Syfilis giver smertefrie sår, ligesom en form for klamydia kan give små sår (sjældent!).

    Der findes også en hudlidelse der hedder lichen sclerosus (balanitis xerotica obliterans) som giver kløe, smerter og blødning, og viser sig som små blege områder på penishovedet der kan være ledsaget af blærer, sår og tynd hud. Her kan man også se at huden sprækker efter sex.

    Den mest oplagte diagnose er forhudsforsnævring, som er den lidelse der passer bedst på rifterne, da de fleste af kønssygdommene viser sig som sår, hævelser, blærer, udflåd o.lign, men de giver ikke rifter. Lichen sclerosus er også en oplagt diagnose.

    Jeg ved ikke om du kan mærke hvor det her bærer hen ;) Du skal til lægen! Der findes altså en masse muligheder for hvad der kan være årsag til dine rifter, men fælles for dem alle er at det kræver behandling og vejledning af en læge. Ingen af de sygdomme jeg har nævnt er farlige, bare de bliver behandlet, så der er ingen grund til ikke at komme afsted med det samme :)
  • Indstillinger
    Det tyder på en gang forhudsforsnævring. Prøv med kopattesalve. Hvis det ikke hjælper, er det en tur til lægen. Han vil så nok ordinere en udvidende salve, og hvis den ikke hjælper, bliver du henvist til en kirurg med en skarp skalpel.
Log in eller Registrér for at kommentere.