Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lav morfologi

Redigeret 10 november, 2014, 07:35 i Ufrivillig barnløshed
Min kone og jeg har forsøgt igennem 2 år at blive gravide uden held. Jeg er 33 og min kone er 30. Vi er begge to sunde og raske og havde oprindeligt ikke fået konstateret noget i vejen med os. Det med "oprindeligt" kommer jeg tilbage til.

Efter at have prøvet i ca. 8 måneder selv kom vi på fertilitetsklinik hvor jeg inden da havde fået analyseret min sæd via henvisning fra praktiserende læge. Analysen viste, at både volumen og motilitet var fint, men at morfologien (hvordan sædcellerne ser ud) var lav (hhv. 4 og 5 % for de to prøver jeg lavede).

Min kone fik lavet en vandskanning og den viste ingen problemer ligesom hun fik målt PSCO etc og alt så normalt ud. Vi fik at vide at vi "helt sikkert" ville opnå graviditet via insemination. Efter 5 inseminationsforsøg uden held blev vi imidlertid anbefalet at rykke videre til IVF-behandling i det offentlige. Vi var heldige at komme med i et studie på Riget som gjorde, at vi fik det første forsøg "gratis". Min kone reagerede fint på medicinen og efter en kort protokol fik hun taget 7 æg ud. Imidlertid var de efterfølgende resultater nedslående. Ud af de 7 æg var 1 gået til, 1 havde delt sig, men var efterfølgende gået i stå (på 3. dagen, mener jeg) og hele 5 var 'fejlbefrugtede'. Om fejlbefrugtning skal det siges til de som ikke har stødt på det før, at det drejer sig om, at det "befrugtede" æg har 3 kerner. Dvs. enten er der 2 sædceller der er nået at komme ind i ægget, ellers har ægget ikke registreret den sædceller der er kommet ind og har derfor ikke skilt sig af med sin halvdel af DNA.

Lægen mente vi burde prøve ICSI da det ville kunne kaste lys over om æggene var i stand til at skille sig af med deres ene halvdel af DNA.

Vi prøvede herefter 4x ICSI, en gang med 4 modne æg, 0 befrugtet, og 3 gange med 7-8 modne æg og 1 befrugtet hver gang. Vi har altså fået lagt 1 æg op 3 gange, men er ikke blevet gravide.

De seneste 2 gange (hvor der har været 1 befrugtet æg hver gang) har vi benyttet det der hedder Calcium Ionophore som nogle mener kan hjælpe til i tilfælde som vores, men det er altså uden nogle mærkbare resultater.

I mellemtiden er jeg blevet henvist til Rigets Vækst- og reproduktionsafdeling for at få lavet en kromosomanalyse. Den viste ikke nogle kromosomfejl. Til gengæld viste den medfølgende sædanalyse at min morfologi var meget lav. Hhv. 1 og 4,5 % for de to prøvers vedkommende.

Og nu er det vi kommer tilbage til "oprindeligt". For hvor min oprindelige sædanalyse også viste lav morfologi (4 og 5 %) så var konklusionen dengang at "sædkvaliteten er ikke helt god, dog forenelig med opnåelse af graviditet". Nu hedder det imidlertid fra vækst og reproduktion at der er tale om "stærkt nedsat sædkvalitet".

Lægen på V&Rep. sagde, at selvom min stærkt nedsatte morfologi ikke kunne forklare hvorfor det kun lykkes at få ca 1/8 æg befrugtet med ICSI så kunne det måske indikere, at der er noget bagvedliggende der er galt.

Jeg står på nuværende tidspunkt og er dels frustreret over, at man igennem godt 2 år ikke har adresseret min sædkvalitet mere end man har. Man har fra starten af haft to sædprøver hvor morfologien var lav, men man har vurderet at den "dog var forenelig med opnåelse af graviditet". Og fordi min volumen og motilitet har været flotte har vores fertilitetslæge endda jovialt joket med, at jeg jo kunne være sæddonor hvis det var.

Dels er jeg usikker på hvad fremtiden byder. Lægen fra V&Rep. sagde, at morfologien handler meget om 'opmodningsprocessen' - altså de 3 måneder fra sædcellerne skabes, til de er færdigmodnet. I den forbindelse kan man prøve at leve sundt (ingen alkohol, +vitamimer - heriblandt Zink, Selen, D+C Vitaminer samt mulittabs og fiskeolie). Endvidere skal man prøve at undgå at ens testikler bliver varme (altså ikke laptop ovenpå skridtet, ingen sauna, undgå feber etc.).

Jeg aner ikke om dette kan påvirke min morfologi, men jeg prøver nu og de næste 3 måneder hvor jeg har fået en tid til en ny sædanalyse.

I mellemtiden vil jeg spørge om der er nogen der har nogle gode råd hvad angår at højne morfologien? Min kone har snakket om akupunktur. Når jeg googler akupunktur+fertilitet handler det nærmest udelukkende om kvinder. Er der noget der peger på at man som mand kan højne sin sæds morfologi vha. akupunktur?

Jeg har også, forbipasserende, hørt om homøopati, irisanalyse etc, men jeg er meget nervøs ved at kaste mig ud i alt muligt u-understøttet som der ikke er belæg for, og som ingen ende har... føler mig godt nok lidt fortvivlet.

På forhånd tak til enhver der har ulejliget sig med at læse alt det her :)
Log in eller Registrér for at kommentere.