Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

UNDERVÆGT HJÆLP!

Redigeret 12 februar, 2015, 11:59 i Skønhed og velvære
Mit indlæg handler ikke om overvægt, men om undervægt, som er et lige så stort problem.

Jeg er en ung pige som er undervægtig. Jeg er 163,5 høj, og vejer 46 kg. jeg har været meget tynd hele mit liv, men nu er det et vedvarende problem for mig som jeg vil have gjort noget ved. Min krop er mange steder så tynd at man kan se mine knogler, ribben, hofter osv. og det går mig utroligt meget på. Mere end man skulle gå og tro, for dette resulterer også i at jeg ingen former/kurver har.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan tage på. Helst i en fart, da dette har været et langvarigt problem for mig! Mit mål er 50-55 kg. hvilket jeg ikke synes virker helt usandsynligt. Jeg har en gang været oppe på 48 kg. -faktisk her for ikke så længe siden- men har mistet alt denne vægt igen på kortere tid end det er kommet.

Jeg er ærligt talt mere end ligeglad med "det sunde liv" jeg spiser i forvejen så sundt som jeg skal og jeg har ikke i sinde at skifte over til den "sunde livsstil" som alle snakker så overdrevet meget om. INGEN INTERESSE. Så i må gerne spare disse feedbacks, tak :-)
Træning siger mig heller ikke særligt meget. Jeg går ikke så meget op i at tage på i muskler og være totalt "fit" og muskuløs. Heller. Ingen. Interesse!

-Jeg prøver her at pointere at jeg er ligeglad med det overfladiske sundhed og trænings-halløj. Det jeg søger er en måde at få mere sug på kroppen, lidt mere her og der, og måske lidt flere kurver. Dette involverer også maven, armene, benene, brystkassen, skuldrene, alt! Jeg søger generel vægtøgning på alle afkroge af min krop. Og jeg kan ikke se hvorfor dette virker så umuligt som der er nogen der hentyder til. Så jeg beder jer, alle der læser dette, hvis i kender en vej til at tage på så kom med det. Alt kan bruges, og jeg er som sagt ligeglad med det der "sundhed og træning" det siger mig virkelig intet. Jeg hader sådan noget, for det er ikke den livsstil jeg ønsker. Jeg ønsker en normal livsstil, hvor jeg ikke skal gå rundt og være ekstremt undervægtig. Fra maven og op kan man se mine knogler næsten over det hele, også min rygrad.
-Jeg må hellere pointere at jeg aldrig har haft nogen former for spiseforstyrrelser eller lignende.

Hjælp mig med at tage på. Jeg beder.
Tak på forhånd

Knus til folket.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har det som dig. Det er meget svært, at øge vægten.

    Min normalvægt har i mange år været 47-48 kg. Måler 160 cm.

    Grundet sygdom faldt min vægt drastisk, på kort tid, til 40,7 kg.
    Med hjælp fra en diætist har jeg nu taget 8 kg på, på ca. 8 mdr.,
    men det har været svært, især i begyndelsen gik det langsomt
    med vægtøgningen.

    Du skal spise 6-8 gange om dagen. Helst hver 1 1/2.- 2. time.
    Begynde med morgenmad (hvis du ikke allerede gør det) og så
    huske, at få spist alle små og store måltider. Dette er vigtigt,
    3 måltider om dagen er for lidt.

    Hvis du kan, gå efter 'fed' mad, dvs. drik sødmælk, spis smør,
    brug mere fedtholdigt kød og pålæg, pynt rugbrødsmadder/pålæg
    med mayonaise, bacon, remoulade osv. Spis mere kød, gerne med
    sovs.

    Du behøver ikke at undgå sund mad, grøntsager osv., men undgå
    'fedtfattigt' (kød, pålæg, plantemargarine, dressing osv.).

    Mellemmåltider kan være frugt, grøntsager, nødder, mandler,
    brød, kage, kiks, is osv. Bare vigtigt at du får spist noget. Personligt
    spiser jeg nu kage/kiks eller is hver dag, hvilket jeg ikke gjorde
    tidligere.

    Jeg er begyndt at træne lidt (muskler vejer også) og har fået mere
    appetit af det. Du kan evt. gå en 'rask' tur, gå godt til - det behøver
    ikke være så meget, men giver dig måske mere sult. Husk altid at
    have noget spiseligt med dig. Spis altid inden for 1/2 time efter du
    gået/brændt energi af.

    Husk også at få rigeligt med væske.

    Vær tålmodig og glæd dig over hver 1/2 kilo du tager på.
  • Indstillinger

    Kan kun sige,som udenforstående,at nogle af de ting jeg undgår for ikke,at tage på er kalorieholdige drikkevarer fx kakao,kage(spiste det på et tidspunkt tit om eftermiddagen,og tog hurtigt på)stivelse,som kartofler,pasta andre ting med kulhydrat..........

Log in eller Registrér for at kommentere.