Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

HJÆLP! Undervægt. Vil tage på hurtigt!

Mit indlæg handler ikke om overvægt, men om undervægt, som er et lige så stort problem.

Jeg er en ung pige som er undervægtig. Jeg er 163,5 høj, og vejer 46 kg. jeg har været meget tynd hele mit liv, men nu er det et vedvarende problem for mig som jeg vil have gjort noget ved. Min krop er mange steder så tynd at man kan se mine knogler, ribben, hofter osv. og det går mig utroligt meget på. Mere end man skulle gå og tro, for dette resulterer også i at jeg ingen former/kurver har.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan tage på. Helst i en fart, da dette har været et langvarigt problem for mig! Mit mål er 50-55 kg. hvilket jeg ikke synes virker helt usandsynligt. Jeg har en gang været oppe på 48 kg. -faktisk her for ikke så længe siden- men har mistet alt denne vægt igen på kortere tid end det er kommet.

Jeg er ærligt talt mere end ligeglad med "det sunde liv" jeg spiser i forvejen så sundt som jeg skal og jeg har ikke i sinde at skifte over til den "sunde livsstil" som alle snakker så overdrevet meget om. INGEN INTERESSE. Så i må gerne spare disse feedbacks, tak :-)
Træning siger mig heller ikke særligt meget. Jeg går ikke så meget op i at tage på i muskler og være totalt "fit" og muskuløs. Heller. Ingen. Interesse!

-Jeg prøver her at pointere at jeg er ligeglad med det overfladiske sundhed og trænings-halløj. Det jeg søger er en måde at få mere sug på kroppen, lidt mere her og der, og måske lidt flere kurver. Dette involverer også maven, armene, benene, brystkassen, skuldrene, alt! Jeg søger generel vægtøgning på alle afkroge af min krop. Og jeg kan ikke se hvorfor dette virker så umuligt som der er nogen der hentyder til. Så jeg beder jer, alle der læser dette, hvis i kender en vej til at tage på så kom med det. Alt kan bruges, og jeg er som sagt ligeglad med det der "sundhed og træning" det siger mig virkelig intet. Jeg hader sådan noget, for det er ikke den livsstil jeg ønsker. Jeg ønsker en normal livsstil, hvor jeg ikke skal gå rundt og være ekstremt undervægtig. Fra maven og op kan man se mine knogler næsten over det hele, også min rygrad.
-Jeg må hellere pointere at jeg aldrig har haft nogen former for spiseforstyrrelser eller lignende.

Hjælp mig med at tage på. Jeg beder.
Tak på forhånd

Knus til folket.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)

    Den eneste måde, hvorpå man kan tage på, er ved at øge sit indtag af energi. Hvis jeg havde samme udfordring som dig, ville jeg spise dobbelt så store portioner, som jeg er vant til samt tilføje et ekstra måltid. Har du svært ved at spise så meget, kan du overveje at drikke kalorierne i form af smoothies, juice, sødmælk. Brug ekstra fløde og smør i saucen. Spis nødder, avocado og mørk chokolade (gerne 85 %+)
  • Indstillinger
    Jeg er noget uenig i ovenstående, bortset fra selvfølgelig at du skal indtage nogle flere kalorier.
    Fedt mætter meget mere pr. kalorie end kulhydrater, endvidere omdannes fedt nemmere til energi end kulhydrater, sidstnævnte omdannes nemmere til glukose. Tilfører du protein til kulhydrat har du den rette metode til vægtforøgning. Bemærk at der skal aktivitet til, så du tager muskler på, og ikke bare fedt på kroppen.

    Du skal lidt gøre det modsatte af alle dem der taber sig på LCHF, Atkins osv.
    Så spis en masse grove fuldkornsprodukter. Få evt. fat i en køkkenvægt, hvis du ikke allerede har en. På frida.fooddata.dk kan du se hvad dine madvarer indeholder af kalorier. Siden er udarbejdet af DTU med danske fødevarer så den er til at stole på.


    Havregryn/grød til morgenmad, og masser af det. Rugbrød med pålæg f.eks og spis nogle skiver af dem, og lidt grøntsager til frokost. Masser af grovpasta, brune/vilde ris, kartoffelmos til aftensmad med noget kød. Væn dig til at spise en dessert. f.eks. et par bananer. Majs er også konge. Du kan sagtens spise fedt, det gør som sådan ikke noget, du skal bare vide at jo mere fedt du spiser jo hurtigere bliver du mæt.

    Når du øger dit aktivitetsniveau kan du også spise mere, indtage flere kalorier og omdanne glukose til muskler, muskler der givetvis vejer mere end fedt på kroppen.

    Jeg gentager lige mig selv og siger at en eller anden form for træning er nødvendigt for at alle de her kulhydrater ikke ender som fedt, men som muskler.

    Held og lykke :)
    Dennis
Log in eller Registrér for at kommentere.