Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm

Redigeret 6 januar, 2015, 06:42 i Irriteret tyktarm
Min læge siger at det kun kan diagnosticeres ved udelukkelse. I næste åndedræt siger hun at det er functionelt.

Hun sender mig til kikkert undersøgelse, jeg er blevet ct scannet og tested blod for kræft, som jeg ikke har. Jeg forstår ikke noget af det. Jeg synes det er indlysende at jeg har en irriteret tarm.

Jeg var lidt bekymret over kikkert undersøgelse fordi andre lande siger de ikke anbefaler det for folk over 70 år. Men lægen siger der ikke er nogen risiko fordi der bruges en anden metode i Danmark. Jeg troede ikke rigtigt på det og nu har jeg fået instruktionen til undersøgelsen hvoraf det fremgår at der er masser at ting der kan gå galt og som ville være farligt for en over 70 år.

Jeg kan ikke få en forklaring på det her. Hvorfor ikke gå igang med en behandling?

I øvrigt den bedste behandling er at tilføre rigtige tarmbakterier fra sunde mennesker, men så langt er de vel ikke kommet i Danmark?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har også selv irritabel tyktarm, men jeg er begyndt på diæten Low Fodmap - har du hørt om den?

    Du kan finde information, inspiration og forskellige opskrifter på den her hjemmeside www.my-lowfodmap.dk. Personen der har lavet hjemmesiden, har været så sød at udforme en hel liste med de ting som man må spise + mange forskellige lækre opskrifter.

    Det kan varmt anbefales og kan virkelig hjælpe på maveproblemerne.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Tak, jeg har prøvet Fodmap. Jeg har det meget bedre.
    Nu er problemet så det at finde ud af hvad af alle de ting man ikke har spist som man alligevel kan tåle.

    Det er meget mærkeligt at lægerne ikke kan tage sig sammen til at anbefale det. Den sidste af en lang række ( en meget overlegen overlæge på dr. Tværgade) var åbenbart smæk fornærmet over at jeg var igang med Fodmap og at jeg pæudseligt var blevet bedre.
  • Indstillinger
    Hej, er selv lige kommet i behandling for irriteret blødende tyktarm også kaldet Colitis Ulserosa, det startede 3 mdr. Efter jeg stoppede med at ryge, lægen siger det typisk rammer ex rygere, jeg fik kikkertundersøgelse af tarmen 1 meter og 10 cm kamera oppe i tarmen, føj men hurtigt overstået. Spiser 10 piller 5 mg binyrebakhormon om dagen i 25 dage nu og mangler stadig 200 piller før kuren er færdig, derefter resten af livet 4 piller asacol om dagen. Bivirkningerne fra pillerne er udspilet mave, tynde arme og ben, hjertesvigt, tæringaf knogler. Jeg har fåetdet bedre men, tænker også læger idag bliver sponsoreret af pille fabrikanter og derfor søger jeg nogle der har fået denne behandling og deres erfaring med den, hvad kan man selv gøre eller spise for at hjælpe sin krop.
  • Indstillinger
    Som du ser Fodmap og tag probiotic og prebiotic.
    Rygning er absolut no no.
    Ikke for meget vin og øl.
    Motion hver dag, ikke så meget fjernsyn.
    Let vægtløftning.

    Og tab dig i vægt.

    Kort og godt lev som en munk.

    Ja, den danske måde at udføre endoskob prøver på er meget kritisabel, ineffektiv og farlig. Og rigtig ubehagelig. Samtidigt nægter lægerne at der er et faremomen. De fleste læger ved det godt. Det er meget bedre i udlandet.
  • Indstillinger
    Hej jeg har også irriteret tyktarm og speciallægen sagde at jeg skulle tage Husk, hvilket jeg gør i kapsler, jeg tager kun 2 hver dag og har fået det godt efter det. Håber det måske kunne være en ide.
  • Indstillinger
    Husk er et prebiotic. Det er derfor lægen anbefaler det.

    Læger kan ellers ikke lide at anbefale noget der ikke er recept på. Du må have en meget ærlig læge.

    Forresten glemte jeg at skrive at man skal også stå op og arbejde hvis man kan det
Log in eller Registrér for at kommentere.