Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan dårligt gå eller stå

Redigeret 29 oktober, 2014, 17:05 i Rygsmerter
Jeg er en mand på 61 år, som i snart 5 måneder har lidt under nærmest invaliderende ryg/lændeproblemer. Jeg mærket ingen smerter eller gener så længe jeg ligger eller sidder ned, men kan dårligt stå op i mere end få sekunder uden at støtte mig til noget og ved forsøg på at gå bliver overkroppen nærmest reflektorisk tvunget ud i en akavet, bagudbøjet stlling hvor det føles som om alle muskler i højre side af ryggen og i et vist omfang maven spændes krampagtigt. Der er ikke tale om skærende smerter, men et svært definerbart ubehag, som medfører at jeg kun kan bevæge mig kort og under stor kraftanstrengelse. Min aktionsradius øges lidt ved brug af stok ligesom en rollator også hjælper.
Mit udredningsforløb starteðe med en MR-scanning af rygsøjlen primo juli i år.Alle efterfølgende behandlere er dog enige om at fundene her ikke har noget at gøre med mine aktuelle problemer, bl.a. Fordi den fundne prolaps er i venstre side og problemerne jo er i højre side, men jeg nævner dem her for fuldstændighedens skyld.
KONKLUSION
Degenerative forandringer.
Venstresidig foraminal diskusprolaps L4/5.
Tryk på venstre L3 og L4 rod som anført.

Jeg er undervejs i forskelligt regi blevet undersøgt eller behandlet af:

Neurokirurg, som ikke kunne hjælpe og mente det vil gå over af sig selv..
Kiropraktor
Klinik for Manuel Medicin - forskellige manipulationer og akupunktur
Fysioterapeut - behandlinger og træning
Senest reumatolog i regionalt regi, som afsluttede mig i sidste uge med besked om at det "nok" er slidgigt i ryggen og det er der jo ikke noget at gøre ved. Jeg har efterfølgende læst om symptomerne ved slidgigt i ryggen og kan overhovedet ikke relatere mine problemer hertil.

I forløbet er der også foretaget ultralyds-og CT-scanning af abdomen samt udtaget blodprøver for at udelukke påvirkning fra evt. Problemer i de indre organer - ingen fund.
Ingen har til dato kunnet finde en årdag endsige foreslå en behandling af mig og jeg føler mig rent ud sagt på Herrens Mark.
Da jeg har stillesiddende kontorarbejde kan jeg fortsat passe det - men ikke meget andet.

Alle forslag eller ideer modtages med kyshånd - på forhånd tak
Log in eller Registrér for at kommentere.