Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Socialfobi og depression

Redigeret 24 oktober, 2014, 04:01 i Angst
Hej
Jeg tror, at jeg har socialfobi. Mange af symptomerne passer på mig, og har været en del af mit liv siden mine folkeskoleår. Jeg har haft en depression i snart 2 år, men det virker som om, at mine symptomer er blevet mindsket efter depressionen. Kan en depression godt overskygge angstsymptomer, eller er jeg måske ved at komme af med fobien?

Mvh Micko1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Micko,

    Det kan godt være du har socialforbi, men du skal huske på, at de fleste mennesker vil kunne nikke genkendende til flere af symptomerne. Mange oplever f.eks ubehag hvis de skal lave en fremlæggelse/holde tale overfor mange mennesker og almindelig generthed og også helt normalt for mange. Der hvor man kan tale om decideret socialfobi, er når angsten/genertheden begynder, at tage overhånd og sætter så mange begrænsninger for dig, at du ikke kan leve det liv som du ønsker. Depression er forøvrigt den mest almindelige bivirkning ved socialfobi og kan sagtens "dække" over det virkelige problem, altså angsten. Jeg synes du skal læse mere om emnet, og hvis du føler du har behov for hjælp kan du få en henvisning af din læge. Hvis du bor på Sjælland kan jeg stærkt anbefale Klinik for angst og ocd, Region Hovedstaden.

    Jeg har selv døjet med socialfobi i flere år, så skriv endelig igen hvis du har flere spørgsmål. Hej fra mig :)
Log in eller Registrér for at kommentere.