Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp ham!

Redigeret 23 oktober, 2014, 09:12 i Selvskade
Kære Netdoktor

han er en ung fyr på 15 år. han har angst og selvmordstanker. han er ikke så god til at forklare det, men jeg skal nok prøve. han er min bedste ven.

For nogle år siden begyndte hans angst, hvilket var samfaldende med, at hans mor fik en kæreste. han fik det rigtigt dårligt, fik selvmordstanker, begynde at græde hele tiden, og han fik det dårligt i hans mave. han fortalte hans mor, hvordan han havede det, og så slog hun op med ham.

For noget tid siden fik han det dårligt igen, da hun sagde, at hun ville ønske, at hun havede en kæreste. han vil det bedste for sin mor og vil ikke gøre hende ondt på nogen måde.
han siger også han har sove piller et eller andet sted, han kan brug sammen med alkohol, fordi den forstærker midlets sløvende virkning.han har nævnet navn af medicinen Mirtazapin eller ved ikke helt, kan det passe at den er en slags sove piller. ved ikke helt hvormange han har, han er lidt klog til planlægge tingerne, det kan ske når som hils.
han siger også tit "hele skal bare snart slutte". Jeg tror han vil bare have hjælp, men jeg kan ikke rigtigt snakke med ham om det, fordi jeg er bange for og at gøre ham ondt eller får ham til tænke på selvmord. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre - vil I ikke nok være søde at hjælpe mig, inden han gør noget dumt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære ven,

    Nu ved jeg ikke, hvor gammel du selv er, men nu gætter jeg bare, at i er jævnaldrende.
    Det må virkelig være skræmmende for dig og det her skal du absolut heller ikke stå alene med. Du er nødt til at kontakte nogen, som kan hjælpe ham. Jeg ved godt, at man ofte også er bange for, at ens ven måske bliver sur, hvis man snakker med andre om det. Men hellere at han er sur i et par dage, end han går rundt og har det så dårligt.
    Det er heller ikke retfærdigt, at du skal gå rundt og være så bekymret. Du har det jo ikke godt, hvis du går og spekulerer hele tiden.

    Der er flere, som du kan tage kontakt til; Lærere, sundhedsplejerske, læge, pædagoger i ungdomsklubben eller dine forældre.
    Lærere & pædagoger har oplysningspligt (De tager kontakt til kommunen, som kan tilbyde ham og hans mor nogen hjælp).
    Sundhedsplejersken har også oplysningspligt, men samtidig er hun også uddannet sygeplejerske, som kan fået ekstra træning, som fokuserer særlig på børn og unge.
    Du kan også vælge at snakke med dine forældre.
    Uanset hvem du vælger at snakke med, så forklar, hvor bekymret du er og hvor meget det går dig på. Det er ikke kun ham der skal have hjælp, men du har jo også brug for nogen at snakke med.

    Du kan selvfølgelig også hive din ven med til lægen. Forklar ham, hvordan du har det og så sig, at du vil have, at han får noget hjælp.

    Børnetelefonen kan også rådgive dig, men kan også give dig en, som bare lytter, så du kan få luftet lidt ud i de tanker og følelser, som du selv har.
  • Indstillinger
    jeg er bare bange for, at han snakker om pille. kan den skade ham når han tager 10 stk eller hva?
  • Indstillinger
    Hello!
    det er ret alvorlig, nu viser han at han har mange piller som jeg nævnet før den hedder Mirtazapin men tror han har rigtig mange af dem. jeg ved sku ikke hvad jeg gør for, fjerne medicinen fra ham. jeg kan nemt fat på den siger han. er der nogen der ved noget om hvormeget kan den gør skad på en? håber ikke at han vil gør det, men det gør mig bange at han viser såden noget. men uanset hvad han er jo min beste ven, det vil han altid være!
  • Indstillinger
    Ærlig talt, hvorfor spørger du igen. Hvis det du fortæller er sandt er det for alvorligt til du roder med det selv. Du har fået et godt råd af fhd6886 og det bør du følge.
  • Indstillinger
    fordi, jeg kan godt lide ham!
  • Indstillinger
    Det var ikke det jeg mente, hvorfor følger du ikke rådet. Men hvis du kan lide ham, så skulle du tage og rette dig efter det råd du har fået. Jeg finder den sag temmelig alvorligt og især du intet gør.
  • Indstillinger
    Jeg tror han får ret svært ved at begå selvmord med Mirtrazepin.
    Indtil videre er der kun 12 registrerede dødsfald og lur mig om der ikke har været andre midler inde over også.

    LD50 er 600-720mg/kg (oral, mus) og 320-490mg/kg (oral, rotte)

    Det er den dosis der slår 50% af forsøgsdyrene ihjel. Til sammenligning kan siges at en pille er på enten 15,30 eller 45 mg og lig desuden mærke til at LD50 dosen er pr kg kropsvægt!

    Det værende sagt, så skal han selvfølgeligt have noget hjælp, selvmords truet eller ej og om han har farlige drugs i sin besiddelse er i denne forbindelse også underordnet.

    Det første svar i denne tråd indeholder massere af gode råd og dem bør du følge før det eventuelt er for sent.
Log in eller Registrér for at kommentere.