Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Træthed og arbejdsløshed

Redigeret 8 november, 2014, 10:27 i Åben debat om depression
Da jeg ikke vidste, hvor jeg skulle placere mit indlæg blev det her.

Hvorfor er der ingen, der skriver om den træthed der følger med det at være arbejdsløs? Alle steder står der om den træthed man får ifl. for meget arbejde og tusind hobbier osv og børn og unge osv.

Ingen steder står der om den psykiske træthed man får af at være arbejdsløs og ikke have noget at lave hele dagen?

Derfor er jeg så pissetræt - fordi jeg ikke har noget at lave????

Og jeg er træt af at være træt ? jeg kunne sove hele tiden ?

Hvor står der noget om det?????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er ikke en professionel og kan osse kun svare ud fra det du kort fortæller, så følgende svar skal ses ud fra den betragtning. Det ville måske osse være relevant at vide om du er arbejdsløs pga. sygdom eller fordi du har været ude for en ulykke?

    Men isoleret betragtet. Ja, min vurdering er at man godt kan blive "træt af at være træt". Altså at, det ikke at lave noget, kommer til at virke selvforstærkende hvis man ikke gør noget ved det og man kan komme ind i en ond cirkel, som er usund at befinde sig i, i længere tid. Dette kan føre til depressions tilstande, hvis man bliver i den cirkel for længe, da din hjerne "mangler noget at lave" for nu at holde det meget forenklet. En hjerne der "står stille" har det ikke godt/optimalt! ;-)

    Du siger intet om dit generalle helbred eller situation. Men en af de meget få(hvis ikke den eneste) fordele ved at være arbejdsløs, er at du har flere timer til dig selv. Hvis du kunne forsøge at bruge disse til at finde frem til noget, der kunne blive en kommende interesse, som så igen(hvem ved) kunne blive til et fremtidigt job. Så ville det jo være alle tiders! :-)

    Har selv denne udfordring, men er måske ikke helt i samme situation som dig.
    Men tænkt dig godt om, og skriv ned alle de ting du godt kan lide. Ting som på den ene eller anden måde gør dig glad eller som du finder interessant. Kan være alle mulige ting, som ikke nødvendigvis hænger sammen til at begynde med.

    Men når du samler dem i en "bunke". Kan det dog alligevel give et fingerpeg om, hvilke områder der kunne være interessant for dig at kaste dig ud i at prøve! ;-)

    Eks. kan generalt godt lide at snakke med mennesker/føler glæde hvis jeg kan se personen jeg lige har hjulpet blev glad.

    Dette(og jeg siger ikke lige det er sådan), kunne jo eksempelvis være en SOSU uddannelse. Hvor jobbet netop består i at komme ud til mennesker og hjælpe dem i deres daglige udfordringer.

    Hvis du allerede har gået arbejdsløs meget længe (flere år). Så er det i sig selv godt at bare have et-eller andet at få ansvar for. Dette kan blive "starten" til at komme igang. Så møder du nogle nye mennesker som så igen kan give dig nye muligheder, til evt. at komme videre, hvis du ikke lige vil fortsætte med det du begyndte med.

    Husk....det kan aldrig gå værre, end man kan sige "nej-tak, var ikke lige mig". Men du kan aldrig få "tiden du spildte med ingenting" tilbage igen! ;-)

    Og husk osse, at hvis det ikke lige går godt de første par gange....så brug det ikke til negativt selv bebrejdelse, men mind dig selv om, at du aldrig var nået hvor du er nu, hvis du bare havde ligget hjemme på sofaen! At finde ud af, hvad man "ikke duer til", er osse fremgang og lærdom man kan tage med sig videre i livet! ;-)

    Held og lykke ihvertfald!
Log in eller Registrér for at kommentere.