Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Perikum dosis - erfaringer søges

Redigeret 10 oktober, 2014, 03:34 i Angst
Hejsa,

Jeg har depression og angst og nu vil jeg prøver med perikum til at få lidt ro på systemet igen, og komme mine søvnproblemer kvit.

Jeg har købt disse:
http://www.mezina.dk/produkter/velzina.aspx

Fungere ok til daglig, og kan godt tage ud og møde venner, lave mad osv. Jeg har dog generelt meget mindre glæde grundet depression og er ret følelsestom. Desuden er min søvn ikke optimal. Jeg sover 5-6 timer om natten, men føles ikke som en ordentlig dyb søvn.

Hvor mange kapsler af overstående tror i vil være ret dosis til mig pr. dag?. På hvilken tid af døgnet er det mest optimalt at tage dem, ift. søvnen.?. Er det bedst at "trappe op", eller kan jeg starte med den ønskede dosis med det samme?

På forhånd tak for hjælpen.

Ps. Det skal siges at jeg har test citalopram tidligere på året, men bivirkninger var for store til jeg så fordelen ved dem og vil ikke på antidepressiv igen. Modtager desuden terapi.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ramp

    Vejledningen til produktet siger 1 kapsel dagligt, evt. 2. Men det er udelukkende, fordi perikon ikke i Danmark er godkendt til at behandle depression – kun tristhed. Og ved tristhed skulle 1-2 kapsler dagligt være nok.

    Når der er tale om en regulær depression, regner man med, at det er nødvendigt med 3 kapsler dagligt, hvis produktet har den angivne styrke, altså 900 mikrogram total-hypericin pr. kapsel.

    Jeg plejer at henvise til en god hjemmeside, hvor man kan få svar på diverse spørgsmål. Den er godt nok på engelsk, men den er let at læse. Siden er blevet lavet om, siden jeg tjekkede den sidst, men jeg har slået op på et svar på spørgsmålet om dosis:

    http://www.sjwinfo.org/blogs/kelly-s-sj ... taking-sjw

    Jeg vil lige sige, at der er folk, der på spørgsmålet om dosis henviser til, hvor meget man brugte i et berømt tysk forsøg, men de informationer er som regel forkludrede, fordi man i Tyskland brugte et produkt, der var standardiseret på en anden måde.

    Jeg har ca. 10 års erfaringer med at bruge perikon forebyggende mod alvorlig depression. Hos mig havde perikon ikke nogen videre indvirkning på søvnen, så jeg kan ikke rådgive dig, hvad det angår. Du må prøve dig lidt frem. Jeg tog min dosis fordelt på to gange dagligt, morgen og aften, og det, vil jeg mene, er det bedste i opstartsfasen. Senere kan man roligt tage hele sin daglige dosis på én gang.

    Hvis jeg var dig, ville jeg trappe gradvist op over et par dage.

    Husk, hvis du tager andre former for medicin eller P-piller, at perikon kan gribe ind i denne medicins virkning. Det er netop, fordi jeg ifølge lægerne var nødt til at få noget andet medicin for et andet helbredsproblem, at jeg blev nødt til at opgive perikon, fordi perikon griber ind i denne medicins virkning.

    Til sidst vil jeg lige tilføje, at jeg, i de mange år jeg har beskæftiget mig med perikon, ikke har hørt om positive erfaringer ved angst – kun ved depression.

    Held og lykke med det!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej.

    Tak for for svar, jeg tester stille og roligt en dosis på 3 om dagen, så ser vi hvordan det går.
Log in eller Registrér for at kommentere.