Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Allergi af nyt tøj

Karen89Karen89
Redigeret 22 maj, 2018, 07:21 i Allergi
Jeg faldt forleden dag over denne her video om vasketøj: (Link fjernet, redaktionen) der siger de på et tidspunkt, at man bør vaske nyt tøj inden man tager det i brug for at undgå allergi. Kan det virkelig passe?

Mvh
Karen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du må gerne høre min mening og jeg mener det passer. Jeg kan blive dårlig af lugten fra nyt tøj. Jeg ved ikke hvad der bliver brugt, men jeg vasker altid nyt tøj før brug. Lugten føles "giftig".
  • Indstillinger
    Jeg er også ret sikker på, at det er rigtigt nok. Meget tøj stinker simpelt hen, når man køber det. Jeg har ofte ondt af ekspedienterne i tøjbutikkerne, at de må gå i den forfærdelige lugt hele dagen.

    Faktisk har jeg en gang fået noget sengetøj i julegave, som jeg simpelt hen ikke kunne have inden for dørene, da jeg pakkede det op, så det røg direkte i vaskemaskinen; - juleaften eller ej - føj hvor det lugtede kemisk; det kunne ikke en gang vente til næste dag - og jeg er generelt ikke sart og har ingen former for allergi. (Giveren var helt enig i min handlemåde, og det var ikke en gang et specielt billigt sæt).

    Men alligevel kunne det aldrig falde mig ind at tage et nyt stykke tøj på - før det er vasket, for jeg bliver da også utilpas af den lugt.

    Heller ikke jeg aner, hvad man hælder på - men der er ingen tvivl i mit sind om, at det ikke kan være særligt sundt at få direkte på huden.
  • Indstillinger
    Meget nyt tøj bliver imprægneret med et stof, formalin, - eller formaldehyd. Det benyttes vistnok bl.a. for at gøre tøjet glat, så det ser pænt ud, når det skal sælges. Førhen var det rigtig slemt med fx nylonstrømper, hvor folk fik "nylonstrømpe-eksem", men også sengetøj bør vaskes op til flere gange før brug. Jeg tror nok at det er blevet mere eller mindre forbudt, men da meget tøj kommer fra Østen, kan man nik ikke regne med det. Jeg er multiallergiker og lider selv af allergi over for formalin, og min viden har jeg fra en hudlæge.
Log in eller Registrér for at kommentere.