Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvilket søvnproblem er dette?

Redigeret 7 april, 2016, 10:31 i Angst
hej herinde.
jeg er en pige på 22år, jeg har som 18årig fået konstateret ADHD, og har taget retalin lige siden. har også fået konstateret angst som følge sygdom.

mit problem er dette:
nogen aftner når jeg prøver at sove får jeg nogle mærkelige.. skræmmende, maridt-agtige oplevelser.
når jeg får det er jeg normalt virkelig træt, har svært ved at holde mig vågen. jeg ligger mig i seng og begynder så at få lidt følelsen af at nerverne i min krop trykker ubehageligt. normalt plejede min tænder at trykke på en virkelig ubehagelig måde, ikke på en smertefuld måde, men en ubehagelig måde.
på dette tidspunkt i processen er det umuligt at holde mig vågen og jeg falder ind i en ubehagelig form for søvn, jeg er sådanset ikke faldet i søvn, jeg er på en måde med bevidstheden men kan ikke åbne mine øjne ej heller ikke rykke nogen af mine kropsdele.
ofte ser jeg mit soveværelse præcis som det er, udover at noget er i vejen.. det kan være jeg ser noget skræmmende, som f.eks. et spøgelse eller noget der ellers er helt normalt, men det skræmmer mig så meget så jeg virkelig gerne vil vågne men jeg kan ikke. og jeg begynder herved at få svært ved at få vejret, som om min krop for et panik anfald. her bliver jeg enten ved med at prøve at åbne min øjne, uanset hvor tunge de føles, indtil det lykkes. ellers så vågner min kæreste mig. når jeg vågner er jeg lige så træt som jeg var i starten og må rejse mig op eller tænde for tv'et i et stykke tid inden jeg kan prøve at sove igen for ellers ryge jeg ind i samme rutine.

jeg kan for det meste huske hvad jeg ser og "drømmer". kan huske en drøm hvor det ikke foregik i soveværelset, men (hvis man har set filmen Deep Impact) med på et rumskib der vælger at flyve ind i en meteor, og gør det. og får følelsen af at blive mast sammen, jeg prøvede at vågne og bevæge mig men det føltes som om nogen holdte mig nede. jeg prøvede ihærdigt at åbne mine øjne, og blev ved indtil det lykkedes. havde svært ved at sove den nat.

nogen der har oplevet det samme eller ved hvad det er?
jeg har fortalt det til psykologerne jeg har snakket med, og mine støttekontakt personer, men syntes ikke at få svar på hvad det er..

P.S
det skal sige at jeg ikke helt husker hvor lang tid det har stået på, men husker hvor mange gange efter jeg flyttede hjemmefra, så husker ikke om jeg har oplevet dette da jeg boede hjemme..

på forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hejsa.

    jeg har lidt af nødagtigt det samme. Jeg anede heller ikke hvad det var, men er kommet frem til at det nok er night terror. Det er det der beskriver det bedst.

    Jeg har også drømme - mraridt agtige - hvor jeg altid ser rummet i nødagtigt som det rigtigt ser ud. Endda er lyset det rigtige - altså at det i drømmene er mørkt hvis det er mørkt udenfor eller lyst hvis det er lyst og eller hvis jeg har lys tændt så er det samme lys også tændt i mine drømme.
    Samtidigt er drømmene mararidt agtige hvor der altid er noget truende.

    Skærende tænder mener jeg ikke jeg har haft, men jeg har tit ligget og kæmpet bravt for at vågne hvilket nærmest er umuligt.
    Jeg blev dog så vant til det til sidst at det aftog. Ydermere lagde jeg mærke til at antallet af disse night terror drømme faldt markandt efter jeg startede på Citalopram 40 mg.

    Det tager ca 4 uger før de begynder at virke. har været på dem i 4 måneder nu og jeg er selt ikke forstyret af de mararidt som før.

    Peter
Log in eller Registrér for at kommentere.