Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kost og stofskifte

Hej jeg har læst et sted på nettet at man ikke må få kartofler og kål og bønner når man har for lavt stofskifte. Hvorfor? Jeg ved at der er en del stivelse i kartofler, men de seneste slankeeksperter har ikke bandlyst kartoflen.

Findes der andre regler for hvad man skal spise når man har for lavt stofskifte?
Vil gerne have noget reel info. Lene Hanson var ude med at hvilke grøntsager man skal spise osv, kan man regne med det hun skriver eller er der noget, man skal passe på med?

Har altid haft tendens til at tage på - og med årene er det blevet sværere at tabe mig. Jeg ved en del om alm sund kost da jeg har haft for lavt stofskifte fra fødslen, og har haft held til at tabe mig nogle gange, men nu hvor jeg er gravid og mit stofskifte ryger gevaldigt nedad tænker jeg ekstra over, om der er er noget jeg selv kan gøre ud over at spise normalt sundt, ikke alt for meget, og motionere.

Vil gerne have tips, men vil ikke være på en kur, bare tænke lidt nærmere over det, så jeg ikke ender med at veje tyve kilo mere end jeg gør nu. Desuden kunne det være fedt, hvis man kunne optimere stofskiftet naturligt, for min medicin virker vist ikke altid. I al fald har jeg i perioder mange af symptomerne på for lavt selvom jeg er i behandling.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sortskaeg2

    Du kan sagtens lave nogle tiltag for at hjælpe dit stofskifte. Jeg vil tage udgangspunkt i denne artikel fra naturli: http://naturli.dk/naturli-viden/behandl ... stofskifte

    Det antages, at over en halv million danskere har problemer med stofskiftet på grund af forskellige hormonelle mangler og ubalancer. Det er almindelig kendt, at dannelsen af skjoldbruskirtelhormonerne kræver jod, og hvis man bruger havsalt og spiser fisk er man i reglen dækket ind. I følge nyere forskning er der også brug for selen, så stofskiftet kan fungere normalt.

    Skjoldbruskkirtlen er det organ, der indeholder mest selen i forhold til størrelsen. Selen indgår i en række selenafhængige proteiner og enzymer, der regulerer hormonaktiviteten og beskytter cellerne.

    Især gravide skal være opmærksomme på denne problematik. Lavt stofskifte eller subklinisk (begyndende) lavt stofskifte kan medføre alvorlige komplikationer i forbindelse med graviditet og fødsel. Lavt stofskifte øger risikoen for abort, svangerskabsforgiftning, for tidlig fødsel, lav fødselsvægt og at barnet bliver dødfødt.

    Selenoprecise er et mineralpræparat som man med fordel kan tage for at forebygge og behandle mangel på selen.

    Håber du kan bruge mit svar.

    Mvh Martin
  • Indstillinger
    Kære Martin.

    Tak for svaret. Ja, jeg ved ikke om jeg kan gøre det med selen og jod. Tror det næppe. Har fået eltroxin hele mit liv på grund af for lavt stofskifte siden fødslen. Har jo muksødem/nedsat funktion af skjoldbruskirtlen.. De fleste får eltroxin som er kemisk fremstillet medicin, men i gamle dage fik man naturlig medicin i form af medicin lavet af grise. Der er i øjeblikket mange, der skifter tilbage til det fordi de ikke mener at den kunstige medicin hjælper længere.

    Ved netop godt det her med abort, har selv prøvet det sidste år, men det eneste jeg kan gøre er vist at gå til kontrol. og tage min medicin. Når man er gravid, bruger barnet noget af ens stofskiftehormon, så man skal tage mere medicin, så jeg bliver tjekket hver måned - og går i øvrigt rundt og er lidt træt.

    Men hvis jeg kunne gøre mere, ville jeg gøre det, kigger lige på artiklen igen. Der stod mest om forøget stofskifte, ikke så meget om lavt stofskifte.

    Så tak for den:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.