Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kvalme og Maveproblemer

Kære alle.

Jeg har i en længere periode haft problemer med maven. Gennem sygeperioden har mine symptomer været:

Mavesyre-lignende:

- Kvalme i forbindelse med måltider. Normalt mellem 1-3 timer efter måltid (også om natten)
- Sure opstød i forbindelse med måltider. Normalt mellem 1-3 timer efter måltid (også om natten)
- Utilpassethed i forbindelse med måltider. Normalt mellem 1-3 timer efter måltid (også om natten)
- Halsbrand i forbindelse med måltider. Normalt mellem 1-3 timer efter måltid (også om natten)
- Mavesmerter (udefinerbar lokation) (især om natten)
- Svimmelhed i forbindelse med kvalme (også om natten)

Tarm-lignende:

- Blod ved afføring (i kumme og på toiletpapir)
- Slim i stedet for afføring (lyst/hvidt/gulligt)
- Meget skiftende afføring + afførings mønstre (fra hård til løs mave - dog ingen diarré)
- Oppustethed

Generelt:

- Søvnforstyrrelser
- Træthed
- Irritabelhed
- Mangel på overskud

På nuværende tidspunkt (indenfor de sidste 2 uger) har jeg primært haft problemer med:

- Kvalme
- Svimmelhed
- Utilpassethed
- Halsbrand
- Blod ved afføring
- Lidt slim i stedet for afføring
- Høj grad af træthed
- Meget skiftende afføring + afførings mønstre (fra hård til løs mave - dog ingen diarré)
- Sure opstød
- Oppustethed

Når jeg først er ramt af ubehaget, varer det mellem et par timer til flere dage. I disse perioder får jeg det stort set uanset, hvad jeg spiser.

Min profil:

Jeg har gennem de sidste 4 måneder haft løbende konsultation med min læge, og jeg har været igennem mange undersøgelser. Herunder: Blodprøver, Allergiprøver og Kikkertundersøgelse i mavesækken. Alle undersøgelser har vist, at jeg var sund og rask (dog var min lukke-muskel mellem spiserør og mavesæk en smule slap). Hertil vil jeg tilføje, at jeg er en ung mand, med stor passion for bevægelse og sundhed. Jeg dyrker meget sport, hvor spring- og konditionstræning mv. skaber grundlag for en sund livsstil. Min kost er forholdsvis normal: Jeg spiser meget rugbrød og havregryn, og kun sjælendt fastfood. Alkohol har jeg kun indtaget i begrænsede mængder i mit sygdomsforløb. Jeg er studerende, ikke-ryger og er et meget positivt, socialt og udadvendt menneske. Der har været mange problemer i min familie bl.a pga. min mor blev psykisk syg i 2010.

Jeg skriver herinde, fordi jeg har brug for en "second opinion". Jeg synes min læge har gjort meget, men jeg er ikke kommet tættere på et svar, eller at blive rask, hvilket er mere end frustrerende for mig. Jeg føler kort sagt at det går alt for langsomt, og at der ikke er tid til mig i lægesystemet. 10 minutter konsultation og ugers mellem hvert lægebesøg er simpelthen for ineffektivt i min situation, og jeg er ikke blevet mere rask efter 4 måneder.

Min læges dom:

Min læge har generelt sagt, at jeg måtte lide af henholdsvis hæmorider (har dog ikke undersøgt mig for det, da han konkluderede det ved udelukkende ved at sige, at jeg var genetisk disponeret for det), samt af mavesyre-problemer. For disse tager jeg Omeprazol og Stikpiller dagligt (begge 40 mg). Han forklarer mavesyren på baggrund af min sport, hvor han mener, at jeg laver mange spring mv. og at disse er udslagsgivende i forhold til mit ubehag (også selvom det primært er i forbindelse med måltider og om natten, at jeg får det skidt).

Sygdommens forløb:

Det første tilfælde af sygdom forekom mens jeg var på en længere rejse i Latinamerika. Her oplevede jeg i den sidste måned en svag kvalme efter indtagelse af føde, og var en enkelt gang nødt til at stikke fingre i halsen for at kaste op.
1 måned efter hjemrejse startede det for alvor. Det hele skete efter jeg fik jeg et "anfald", hvor jeg var tæt på at besvime på åben gade (folk fik lagt mig ned og ringet efter en ambulance, hvor jeg blev taget ind og fik taget blodprøver mv. Her var intet at se, og de sendte mig ud igen efter 10 minutter og sagde jeg nok var dehydreret) - Jeg havde været i byen og drikke alkohol dagen forinden og ikke spist meget på selve dagen.

Efter denne oplevelse blev det mere konstant for mig, og jeg havde tit problemer med kvalme og utilpassethed efter måltider. De hæmoride-lignende problemer startede også i denne indledende fase.
Siden da, har jeg haft problemer on-off. Nogle gange kan jeg klare det fint i flere dage, men får tilbagefald. Tilbagefaldene er tit i forbindelse med, at jeg prøver at nippe til kaffe/øl eller generelt udsætter min krop for stressede situationer (for lidt søvn mv.).
Når jeg først er ramt af ubehaget, varer det mellem et par timer til flere dage (hvor intensiteten oftest stiger ved fødeindtag eller når jeg skal sove).

Jeg er efterhånden meget desperat og opgivende, da jeg ikke har nogen diagnose på mine problemer. Jeg kan ikke finde ud af, om det er hønen er ægget (om jeg er syg fordi jeg har problemer med psyken, eller sygdommen giver mig problemer med psyken?) Hvad i alverden skal jeg stille op? Jeg er så dybt frustreret og ked af mit manglende overskud til kæreste, venner, studie, motion og familie.

Vh
Christian

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er der ingen som har erfaring med lignende symptomer? :(
  • Indstillinger
    Hej Christian.
    Jeg er netop selv i gang med et sygdoms forløb som peger samme vej som dig. Jeg blev D. 13/4-14 indlagt første gang i forløbet med utrolig stærke smerter i midt/højre side af maven. Lå 7 timer i et vente værelse og fik kun tager blodprøver og en gynækolog undersøgelse(er en ung pige på snart 20, 18 på daværende tidspunkt). De troede at jeg havde enten gallesten, nyresten eller blindtarmsbetændelse, de gjorde mig klar til operation, ingen af delene tjekkede de, andet end at trykke mig på maven, indlagt på Herlev natten over. De sendte mig hjem D. 14 hvor min svigermor kørte mig videre på Bispebjerg, da jeg besvimede og der lå jeg 8 timer mere i et rum hvor jeg bare blev trykket på maven, der kunne jeg hverken gå eller stå, de sendte mig hjem. Præcis en måned senere blev jeg indlagt med blod i afføring og kastede blod op, fik en CT scanning og en kikkertundersøgelse i mavesækken som var normal, blev sendt hjem efter et døgn. En måned og 2 dage efter, blev jeg indlagt igen på Hvidovre med utrolige smerter, trykket på maven, overnattede og sendt hjem. Efter var jeg på kysthospitalet(privat hospital) kikkertundersøges i urinrør, har for mange røde og hvide blodlemmer som man ikke må have i min alder men intet sker mere. Blev sendt på harmet(også privat) her lavede de en ultralydsscanning som vidste en øm mave muskel(tror ikke det kan være årsagen. Har alle de samme symptomer som dig, mit blod er bare i min afføring og meget mørk, kaster nogle gange op, kan ikke tage en uddannelse med dette, så går på noget aktivering som jeg ikke kan passe, da jeg har det for dårligt. Jeg har stiftet læge imens, da min gamle læge ikke var der, når det var der. Har været på laboratorium flere gange og få taget blodprøver, test for sukkersyge, glutenallergi, afføring test, taget hjertekardiogram og diverse stik i fingrene uden svar. Jeg havde den dårligste juleaftens nat, tilbragte natten på toilettet, brækkede mig så meget og havde så dårlig mave(ikke pga. maden eller alkohol, da jeg ikke rigtig spiste og kun drak en enkel sommersby). Derefter måtte jeg gå fra selvskabte til nytårs aften, måtte gå fra spisningen, legene, talen og i det hele taget festen. Jeg føler at det ødelægger mit forhold til mine venner, min kæreste og min familie, da jeg ikke kan lave noget. Hele forløbet igennem tager jeg diklofenak 50mg, Pinex 500mg, panodil 665mg, ibuprofen 400mg. Det er ca 150-200 piller om måneden, det er for mig er tabu, da jeg føler at jeg er nød til det for at overkomme dagen derpå. Jeg venter på en Tarmkikkertundersøgelse men det udrensningsmiddel som skal rense, kan jeg ikke tåle og derfor ikke få den undersøgelse før de finder en måde at gøre det på. Hver gang jeg tager måske en tår af en fx. øl, sommersby eller andet, venter ca 10 minutter fler jeg at jeg bliver slået i maven, jeg føler der er "hul" på tarmen som gør at det "slipper" under huden og virkelig ubehageligt!

    Mine symptomer er mest:
    Mavesmerter både dag og nat!
    Blod i afføring hver, hver anden dag.
    Skiftede afføring fra hård til blød.
    Især om natten vågner jeg i syg krampe med virkelig dårlig mave og blod!
    Føler ikke tarmen tømmes helt hver gang.
    Kaster tit op.
    Træthed, svaghed.
    Bliver hurtig let irriteret.

    Jeg var sidst indlagt D. 14/4-15 altså i sidste tirsdags!
    Jeg var til vagtlægen på Glostrup, de mistænkte mig til at have noget med tarmen 2-3 forskellige ting, og at de kunne lave den kikkertundersøgelse som jeg mangler! Jeg skulle skynde mig på Hvidovre(hvor jeg var nødsaget til at tage en taxa). Kom derud og blev sat i en stol på en gang, der kom nogle og målte mine værdier, blodtryk og blodprøver, derefter sad jeg i ca 3 timer og gloede på denne gang. Lidt efter kom en læge og trykkede mig list på maven, hørte hvad jeg sagde og lavede en gynækologisk undersøgelse og alt så fint ud! De vurderet at det ikke var akut men hun ville lige tjekke med sin kollega, ventede ydeligere 2 timer for at få af vide " du kan bare gå hjem nu, det er ikke akut". Jeg var så sur, de sendte mig hjem Kl. 01:24 om natten, ingen natbusser går, de vidste at jeg var let døsig og rigtig dårlig(måtte tage en taxa mere). De lavede hverken undersøgelsen som jeg fik af vide, fik ikke en seng eller tjekket for andet! De sendte mig tilbage til egen læge for at gå om igen. Kom så til lægen 2 dage efter og der skulle jeg på laboratorium for at få taget nye blodprøver som vidste ingenting! Skulle få hjem og få taget en ny afførings prøve og sende den til Pilestræde, der afventer jeg svar endnu. Sidder her 1 år og 10 dage efter første indlæggelse og stadig ikke ved hvad jeg fejler! Jeg har læst lidt forskellige historer på nettet omkring folk der har det samme, nogle fejlede noget med livmoderen, æggestokkene, sukkersyge, tarmkræft, analkræft osv.
    Har prøvet at Google mine symptomer og de svare til det der hedder tarmkræft, lægerne udelukker det men tænk nu hvid det faktisk var det! Er træt af det danske retsystem!

    Håber du kan bruge min histore til noget! :)
    Mvh Natascha
Log in eller Registrér for at kommentere.