Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

SLE - en bekymret kæreste

Redigeret 12 november, 2014, 11:41 i Sjældne sygdomme
Hej Netdoktor-medlemmer

Jeg skriver på vegne af min kæreste. Hun har haft feber i 5 uger, og jeg er meget bekymret for, om det stadig er en virus, som går væk af sig selv. Hun har været ved egen læge, hvor hun fik taget blodprøver, og de viste ikke andet end lidt forhøjet infektionstal og lidt forhøjet blodsænkningstal. Hendes læge sagde derfor, at hun havde en sejlivet virus i kroppen. Det er nu en uge siden, og min kæreste skal til læge i morgen igen, for det er ikke blevet bedre. Men hun er sikker på, at lægen stadig vil holde fast i, at det er en virus, som går over af sig selv.
Hendes temperatur er; 37,5 om morgenen og stiger i løbet af dagen til 37,8.
Hun er meget øm i hele kroppen og har en "snurrende" fornemmelse i benene, samt generel træthed.
Min kæreste er selv nervøs for, om det kan være en gigtsygsom/bindevævssygdom - f.eks. SLE som hendes mormor døde af.

Da jeg føler, at hun er strandet lidt hos egen læge, håber jeg, at I kan give et svar - og evt. be- eller afkræfte hendes frygt.

Hvis nogen har SLE, vil jeg meget gerne vide, hvad jeres symptomer var?

Med venlig hilsen

En bekymret kæreste

Kommentarer

  • 5 uger er rigtig lang tid at have feber! Dog skal det lige nævnes at 37,5-37,8 er det vi kalder subfebril. Da en "rigtig" feber er >38.
    Det er rigtig fint at i går til lægen igen. I skal insistere på at blive udredt, når feberen er vedvarende – og 5 uger er langt langt over normalen, hvis din kæreste i øvrigt er rask. Lægen kan tage en blodprøve ( hvide blodlegemer med differentialtælling) der viser om der er tale om bakterier, vira eller allergi/parasitter og visse gigtlidelser - en differentialtælling med forhøjet infektionstal giver lægen et prej om hvad der er efter din kæreste. Er hendes infektionstal vedvarende forhøjet og hun har forhøjet niveau af hvide blodlegemer, så bør det udløse en henvisning til hæmatologisk afdeling for yderligere udredning. Har din kæreste gener fra led eller andre tegn på SLE, så ville jeg bede om en henvisning til rheumatologen. Langvarig feber og subfebrilia kan være tegn på maligne lidelser (kræft), SLE og medicininduceret feber. Tager din kæreste derfor intet medicin, så ville jeg bede om en henvisning for at blive yderligere udredt. Hun har ikke været i udlandet for nyligt og kan have fået noget mere eksotisk ala malaria med hjem?

    Jeg har ikke selv SLE, men er medicinstuderende og har i den forbindelse mødt en del patienter med SLE og symptomerne er desværre mangeartede. Man har en række diagnostiske kriterier til SLE, hvor man siger at hvis patienten opfylder 4+, så er der tale om SLE. Det er fx: sommerfugleudslæt, skiveformede udslæt, træthed, lysoverfølsomhed, sår i mund/næse, gigt i flere led, epilepsi/psykose, neurologiske udfald, skummende urin og så en række biokemiske markører i blodet (bl.a. lav blodprocent, forhøjet sænkning, ANA, Anti-DNA, normale infektionstal men lavt niveau af leukocytter). Jo mere mild sygdommen er, jo sværere er den at mistænke. Nævn endelig jeres frygt for SLE for egen læge (og at mormor havde SLE!), da han udmærket kan lede efter blodmarkører for sygdommen – blodmarkørerne kan være positive mange år før man oplever symptomer på SLE.
  • Tusinde tak for dit svar!!

    Siden sidst har min kæreste været på reumatologisk afdeling SVS, en privatklinik med speciale i Reumatologi (Hans Jacob Haga), hæmatologisk afdeling på SVS.
    De kan ikke finde årsagen til hendes smerter i lår og arme, feber, træthed og generel udmattethed.
    Hendes egen læge, lægerne på henholdvis reumatologisk og hæmatologisk afdeling på SVS mener, at det kan være en sejlivet virus. De har taget blodprøver for de typiske vira, men har intet fundet. Dog mener reumatolog Hans Jacob Haga ikke, at der kan være tale om en virus.
    Så vi er meget forvirrede!
    Hendes blodprøver ser fine ud. Blodsænkningen har været for høj, men er nu normal igen. Hun har er lidt forhøjet antal af hvide blodlegemer.

    Det næste skridt er en CT-skanning på SVS.

    Hun er meget frustreret over, at man ikke kan finde årsagen og har nu kæmpet med det her i snart 3 måneder.

    Med venlig hilsen

    En meget bekymret og frustreret kæreste
Log in eller Registrér for at kommentere.