Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min ene brystvorte gør ondt

Redigeret 27 maj, 2015, 16:39 i Brystkræft
Godmorgen allesammen
Jeg er en pige på 14 år som vågnede her imorges og havde utroligt ondt i mit højre bryst, specielt når man røre ved det. Når jeg så røre ved det lige uden for brystvorten føltes det som om der er en form for knude eller bare en hård klumt af noget? Jeg syntes umildbart det ser normalt ud når jeg kigger i spejlet, men alligevel syntes jeg godt den kan være lidt rød?
Jeg vil helts ikke snakke med min mor om det da jeg aldrig har haft det der "tillid" til hende om at snakke om sådan noget, så jeg håber virkelig i kan hjælpe da jeg er virkelig nervøs og bange for om det kan være alvoligt, måske brystkræft?

Knus
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 27 september, 2014, 04:12
    Om der er en knude, hvem skulle kunne svare på det, når man hverken kan se den eller mærke efter om det er helt normalt.
    Men jeg kan da fortælle, det er helt normalt at have ømme bryster i 14 års alderen. Så længe de vokser kan man være meget øm.

    PS. Er det på spidsen af brystvorten du mener der er en knude. Det kan være lidt "nuller", som sætter sig der. Den kan pilles af og efter bad kan du smøre med lidt babyolie. Det hjælper. Men det er faktisk ikke nemt at forstå, hvad du mener.
  • Indstillinger
    Det er meget almindeligt at have ømme bryster, når man er i pubertet, og det er ret så u-almindeligt at få brystkræft i en så ung alder, men det kan jeg naturligvis ikke vurdere her på et debatforum.

    Det er ret så sørgeligt, at du ikke har tillid til din mor, om at tale med hende om frygt for alvorlig sygdom - eller som du skriver "den slags ting" - hvad slags ting?

    Hvad er du bange for i den forbindelse?

    Du bør ganske enkelt sige til hende, at du pludseligt er blevet frygteligt øm i dit bryst, er bange og bekymret og om hun vil hjælpe dig?

    Hvis ikke du kan tale med din mor, bør der være en anden voksen i din nærhed, som du kan tale med? En lærer på skolen f.eks.?

    Du er nu i pubertet. Der er mange ting, du simpelt hen har brug for at få en ordentlig information om, og til det har du brug for en voksen.

    Jeg går ud fra, at fordi det et dit bryst, du har ondt i, så føler du ikke, du kan tale med din mor om det. Har du heller ikke "tillid" til din mor, hvis du havde ondt i halsen?

    Det er helt urimeligt, at en ung pige skal gå og være nervøs over ting i sin krop - og ikke mene, at man kan tale med nogen om det.

    Er du virkelig helt alene i verden mht voksenkontakt, vil jeg foreslå dig at du bestiller en tid ved lægen og der beder om information - og det gør du med begrundelsen, at der netop ikke er nogen voksne, du har den fornødne tillid til.
  • Indstillinger
    Jeg kan godt se hvad du mener, Fordi jeg har jo tillid når det bl.a. er når jeg har ondt halsen som du siger. Det er bare det der med menstruation osv jeg helst ikke vil tale med hende om. Jeg ved ikke hvorfor, tror bare jeg har svært ved at tale med hende om sådan noget.
  • Indstillinger
    "sådan noget" er det mest naturlige for en ung pige, og din mor vil kunne hjælpe dig rigtigt meget.

    Det er helt forfærdeligt, at mange unge ikke tror/føler de kan tale med deres mor om den slags ting.

    Jeg synes simpelt hen, du skal sige til din mor, at du har brug for en "kvindesnak", hvor I er alene sammen. Fortæl hende at du er ret genert over det, men at du altså nu er i pubertet og der sker mange ting i din krop, som du har brug for at få en fortrolig snak om.

    Jeg kender naturligvis ikke din mor, men jeg er ret sikker på at hun vil blive meget glad over det, hvis du siger sådan til hende, og at hun vil hjælpe dig, alt det hun kan.

    Oven i købet kan det betyde, at du vil få en meget tættere kontakt til din mor, hvilket kan være guld være de næste år, hvor du netop kan få det lidt svært, og det fordi du jo er i pubertet, hvor der altså sker rigtigt meget med din krop, der kan gøre dig usikker.

    Så - hop ud i det - sig til din mor, at du har brug for noget alenetid med hende til en "kvindesnak".

    Jeg er ret sikker på, at det vil være rigtigt dejligt - både for dig og for hende.
  • Indstillinger
    Tusinde tak, det betyder meget :)

    Angående det med mit bryst, jeg har lige været i bad, hvor jeg kunne "studere" lidt mere, hvad det er. Og jeg kan se at brystet er blevet lidt større end det andet? Det ligner det ihvertfald. Og så er brystet sådan lidt "spændt?" Hvis man kan sige det sådan? :) dog også, syntes jeg at brystvorten er blevet liste mørkere
  • Indstillinger
    Det kan også være helt naturligt, men det er så det, du også tager med i din snak med din mor. :-)
  • Indstillinger
    Et lille forslag, man kan låne bøger på biblioteket. Det benyttede jeg mig selv af engang.
  • Indstillinger
    Du har startet en ny debat. Det skaber kun forvirring, hvis du starter en ny debat som fortsættelse, når du HAR fået råd i en anden, så derfor tillader jeg mig at kopiere dit nye spørgsmål her:

    "Hej igen :)
    Jeg skrev igår at da jeg vågnede var jeg vildt øm i mit højre bryst og da jeg mærkede efter kunne jeg mærke der var en form for knude i det.
    Jeg vil dog sige at jeg syntes det er blevet lidt bedre med ømheden idag! Tilgængel ér der blevet rødt der hvor jeg er øm? Altså oven på knuden? Jeg syntes også at mit bryst er blevet en smule større end min højre? Sådan bar det godt nok også igår. Jeg er utrolig bange for at jeg har fået brystkræft, jeg er 14 år gammel så jeg ved godt at chancen er lille.
    Der var en som sagde at jeg kunne have klemt mit bryst imens jeg sov?
    Jeg håber i kan berolige mig lidt, da jeg er ret nervøs!

    Knus :)"

    Du har siden i går haft enorm fokus på den ømhed og garanteret trykket på det mange gange, så der er derfor ikke noget mærkeligt i, at du nu er lidt rød, måske endda lidt hævet.

    Har du fået talt med din mor? Du er 14 år - det er helt, helt urimeligt, at du skal gå med en sådan frygt alene, og det er så mindre væsentligt om det er berettiget eller ej.

    Og - lige for en god ordens skyld: Chancer er noget man håber på. :-)
  • Indstillinger
    Hej jeg er 15 og har det fuldstændig ligesom dig.

    Jeg har fået den her ide om at jeg har brystkræft, mine bryster gør ondt og jeg kan ikke bestemme mig for om der kunne være en knude i dem. Jeg tænker meget over det og kommer også til at læse om det, og så bliver jeg nervøs.

    Jeg har heller ikke sådan et forhold til min mor hvor jeg kan fortælle hende alt. Det er trist men jeg kan bare ikke.
  • Indstillinger
    Hej :) jeg er selv en ung pige på 16, så jeg kender din situation fuldstændig. Det du kan mærke, altså en "knude" er faktisk din ene mælkekirtel (en mælkekirtel er vist det der på et tidspunkt vil producere brystmælk, men jeg er ikke sikker:) ). Jeg har selv haft det på samme måde, og det der sker er at mælkekirtlen vokser lidt nogengange, men den kan også skrumpe lidt en gang i mellem. Når den vokser føles det pressende og stikkende, og brystvorten bliver også mere øm :-/ det jeg plejede at gøre var, at massere lidt i omkring 2 minutter. Det hjælper lidt :) du skal bare vide at du ikke skal være bange for det, for det er helt naturligt og kan komme i bryster :) Hvis du ikke føler dig tryg ved at snakke med din mor om det, så vil jeg råde dig til at snakke med skolesygeplersken (hun har helt sikkert set dit tilfælde/"problem" mange mange gange, så det er ikke pinligt - selvom det godt kan føles sådan :) ) .
    Jeg håber du stadig kan bruge mit svar selvom det er noget tid siden du indsendte dit spørgsmål.

    Vh. Cupcake
Log in eller Registrér for at kommentere.