Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skader cola spiserøret?

Redigeret 27 september, 2014, 06:46 i Åben debat om tænder og mund
Hej,

Jeg har en veninde som er i gang med at tage uddannelsen som Sygeplejerske. I dag har hun fået af vide at cola skader spiserøret grundet den lave pH-værdi.

Mavesyren har så vidt jeg har læst mig frem til en pH-værdi på 1-3 (1-2 eller 2-3 alt efter hvor man læser).

Cola har en pH-værdi på 2,4.

Spyt har en pH-værdi på 6,5-7,5.

Jeg har søgt i flere timer efter konkrete svar, men jeg kan simpelthen ikke finde nogen. Skader cola virkelig spiserøret? Hun snakker om at hvis man eksempelvis drikker 2-3 liter cola om dagen i 10-15 år, så vil det til sidst ende med at man skulle have mad gennem en sonde.

Jeg ved godt at cola er skadeligt for tænderne osv. men for selve spiserøret? Det ville undre mig meget, hvis det er rigtigt, da der vitterligt INGENTING står om det på nettet.

Er der nogen der kan give nogle konkrete svar - evt. med kilder?

Med venlig hilsen
Morten

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg skal ikke kunne sige, om det direkte skader spiserøret, men 2-3 liter cola/sodavand om dagen er under ingen omstændigheder sundt - og jeg vil påstå, at hvis man gør det i 10-15 år, så har man absolut stor sandsynlighed for at udvikle alvorlige skader i flere organer i kroppen.

    Faktisk hedder anbefalingen max ½ sodavand - om UGEN.
  • Indstillinger
    Jeg undrer mig en del over det unge drikker i dag. Da jeg var ung fik vi kun sodavand til jul, ved festlige lejligheder, som fødselsdag. Ellers aldrig. I dag drikkes der åbenbart litervis, næsten dagligt. Det kan bestemt kun være usundt.
    Nå ja, det var bare lidt strøtanker.
  • Indstillinger
    Jeg ved ikke om cola kan ætse spiserøret, men mavesyre kan lave uoprettelige skader på spiserøret.
    Kender du ph på mavesyre?
    Mavesyren er tyktflydende og klistret det er cola dog ikke (kun når den tørrer).
Log in eller Registrér for at kommentere.