Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Diarré i et par måneder nu :-(

Jeg er nød til at lufte mine tanker lidt, og håber måske på nogen der har lidt ideer?

Jeg har i et par år døjet med lidt "diffust diarré", hvor jeg for eks. fik diarré hvis jeg spiste pommesfrites fra et pizzaria (og jeg mistænkte derfor at det var "beskidt friture" jeg reagerede på.

Men her i år er det langsomt eskaleret med at der er flere ting jeg reagere på - og en dag hvor jeg fik vand-diarré efter at have spist en bakke kirsebær, tog jeg kontakt til lægen.

Det er nu 2 måneder siden at jeg søgte læge, og jeg har haft diarré 90% af dagene siden (og det er ikke bare lind mave - det er helt tynd, og kommer som regel ½-1½ time efter indtagelse af mad)

Bliver heldigvis taget godt seriøst, pga en del tarmkræft på min fars side. Der tages 8 blodprøver og 2 aff. prøver og jeg henvises til koloskopi. (jeg ved desværre ikke præcis hvilke prøver der er taget. Men ved at der er taget for de mest gængse fødevare allergier som hun kaldte det, samt D vitamin)

alle prøver kommer tilbage uden synderlig reaktion, og har idag fået lavet koloskopien - uden der er blevet fundet noget unormalt, og jeg afsluttes derfor på kirurgisk afdeling.

Nu skal jeg så vente en uge - hvor jeg så igen har en tid hos egen læge igen, med henblik på "hvad så nu" - for det er jo ikke holdbart at rende rundt med diarré hele tiden...

Ud over diarré kan jeg være oppustet (føles til at sidde lige inde bag navlen), have ondt i øverste del af maven (under ribbenene), og være øm ved berøring midt på maven (omkring navlen) (har en hund på 1,5 kg, og bare han går på min mave gør det ondt).

Forværres ikke ved motion, dyrker dette dagligt.. Og har den sidste 1½ måned ændret min kost til sund kost, og droppet stivelse/tomme kalorier... Har forsøgt med HUSK... Intet hjælper..

Måske nogen har nogle erfaringer/ideer til noget jeg selv kan foreslå min læge??

hilsen en lettet (fordi der ikke var noget kræft), men stadig frustreret bruger :(

Kommentarer

  • Jeg vil med det samme fortælle, at jeg ikke har noget svar til dig, men måske nogle forslag. Af en eller anden grund, så ved lægeverdenen ikke ret meget om kosten betydning for kroppen.

    Du skriver, at du har ændret til "sund kost", men sund kost er jo også en kæmpe verden, så du kan sagtens indtage noget, der er sundt for andre, men gift for dig.

    Jeg gætter på, at der er noget i din kost, som du ganske enkelt ikke kan tåle, når du nu er erklæret fri for lægelige sygdomme - og til lykke med det. :-)

    Jeg foreslår at du bevæger dig ud i den alternative verden og kontakter en, der virkelig ved noget om den slags, og det i sig selv kan være en jungle, jeg ved det.

    Jeg kender verdens bedste akupunktør, der ved en frygtelig masse om netop kinesisk lægekunst, hun bor i Svendborg - bor du evt på Fyn? - så kunne hun være et virkeligt brugbart forslag.

    Ellers kan jeg foreslå dig at kontakte en virkelig dygtig biopat, der netop kan måle mangler i din krop på en anden måde, end lægerne gør.
  • persille1persille1
    Redigeret 23 september, 2014, 04:49
    Jeg vil gerne dele mine tanker. Før i tiden kunne jeg spise alt efterhånden er jeg blevet mere sart. Jeg har tænkt mine organer blev ældre og det eventuelt kunne være grunden.
    Men jeg kender også en, som er meget yngre. Hun har haft problemer med sin mave og tarme i flere år. Der er så mange madvarer hun ikke kan tåle. Hun tog den på den langsomme måde og lagde mærke til hvilken mad hun burde undgå. Det har hjulpet

    I går spiste jeg lidt andet mad og i dag har jeg ondt i maven og lidt kvalme. Jo, jeg har også rendt hurtigt på toilettet. Jeg er renlig, så der har været "noget" i fisken, tror jeg.

    Nu har jeg lige gået og ryddet til side, vasket op og tænkt. I gamle dage var vi ikke så sarte, som nu. Vi var heller ikke så bakterieforskrækkede, spiste lidt jord, fik børneorm og de forsvandt igen. Måske var det slet ikke så galt.

    Jeg tror på der i dag er en grund til at passe på bakterierne. De er måske blevet mere aggressive eller blevet for mange. For nogle år siden var der en læge, som nu er død, der udtalte, det bliver bakterierne, der slår menneskeheden ihjel. Jeg tror, han har helt ret.

    Men hvorfor er det blevet sådan. Jeg tænker vi bliver forgiftede af sprøjtemidler og alle de mærkværdige tilsætningsstoffer der puttes i vores mad.
    Nogle er mere sarte end andre og tager hurtigere skade. Jeg tror vi ødelægger kroppens kemi, fordi alt er blevet helt "forkert."

    Vi kan ikke kæmpe mod de store modbydelige kræfter, som vil tjene penge uanset hvilken skade de gør menneskeheden.

    Ungdommen i dag er blevet nogle sarte blomster, som ikke tåler meget.
    Så kommer de med alle deres vacciner og de er nok gode i nogle tilfælde, men i andre gør de nok mere skade end gavn.

    Min mand, da han arbejdede på et hospital, hørte overlægen sige: Hvor der handles, der spildes.
    Jo tak, men så havde det måske været bedre at undgå den vaccine. En kendt skuespillers søn havde taget skade og det var ham, overlægen talte om. Naturligvis i det stille, men efterhånden fik de dog ændret den vaccine. Hvor mange andre vacciner skader mon.

    Mormor er svær at overtale til influenza vaccinen stod der på tekst tv. Jeg er glad for jeg ikke er mormor og kan undgå at blive overtalt. Jeg vil sørme ikke have den vaccine. "De" kan da for pokker være ligeglade. Eller er der penge i klemme. Ingen skal få mig til at tro det skulle være for MIT helbreds skyld.

    Dårlige vacciner, dårlig mad fyldt med giftstoffer tror jeg er med til at nedbryde menneskeheden. Unge bliver mere og mere sarte, hvorfor ??


    Jeg har været til et foredrag, hvor der blev vist, hvad der var af vitaminer i f.eks. kartofler der var økologiske og så de andre. "de andre var der så godt som ingenting i.

    Og sådan er det med det meste mad. I meget gamle dage døde søfolk at vitaminmangel indtil det gik op for dem, hvad vitaminer gør ved kroppen. Efterfølgende opdagede man flere og flere vitaminer, som var nødvendige.

    "Bare man spiser varieret og masse af grønsager" det er en stor løgn. Der er ikke mange vitaminer i og det har vi brug for.

    Nå, ja, det var mine tanker. Jeg ved jo ikke hvad der er galt med dig, jeg kom bare til at tænke på hende jeg kender. Hun må passe på alt, hvad hun spiser. og så er jeg gal over vi tvinges til at spise usund mad.
    Jeg tror vi før i tiden fik helt andre vitaminer og mere sund mad uden gift.
  • hmm "fri og fri" er jeg jo ikke - der blev jo bare heldigvis ikke fundet noget i tyktarmen igår :) Der er jo stadig en masse steder der ikke er undersøgt :)


    Jeg kan ikke længere tegne et mønster af hvornår præcis min mave reagere.. I starten var det som sagt kun når jeg spiste friture mad fået fra pizzaria..

    Men nu er det jo dagligt, og der er absolut intet mønster i det længere.. Og jeg kan jo ikke lade være med at spise??
    :(
  • Jeg forstår ikke hvad du mener, naturligvis kan du ikke lade være med at spise, men det bliver du jo heller ikke foreslået.

    Men at du bør tænke dig om og finde ud af, hvad tåler du og hvad tåler du ikke. Naturligvis er det ikke nemt, man skal selv tage fat ellers kan det ikke lade sig gøre.
    Der kan sagtens være noget helt andet galt, men det kan ingen på en debat vide noget om.
  • Min pointe var nok mest bare at der ikke længere er noget system i hvornår min mave reagere..

    Det var der for et par år siden da det startede.. Men nu reagere den forskelligt fra dag til dag, så jeg kan ikke finde hovede eller hale i det.. For den ene dag reagere jeg på det ene, og den anden dag gør jeg ikke :(


    Så jeg håbede lidt at der var andre som har noget "diffust diarre" som kunne komme med deres erfaringer.. For jeg synes det er ved at være hårdt at gå i uvished.. Og hvis jeg så skal vente 2 måneder igen før jeg bliver henvist til yderligere udredning, synes jeg godt nok det er lidt op af bakke :(

    (undskyld hvis jeg fik vrisset.. er bare noget frustreret)
  • Selvfølgelig er du frustreret - det ville være mærkeligt andet.

    Men - jeg undrer mig såre over, at du uden videre ignorerer mit forslag om at søge hjælp i den alternative verden.

    Der har jeg - uden at overdrive - fået reddet mit liv, hvor lægerne bare ville give mig nogle piller, der i øvrigt ikke hjalp.

    Der ved man altså nogle ting og har nogle ret så effektive genveje, som man ikke en gang overvejer i den etablerede lægeverden.

    Jeg respekterer naturligvis dit valg om at ignorere dette forslag.

    Jeg ved godt, hvor jeg øjeblikkeligt ville henvende mig, hvis jeg var i dine sko.
  • Det var skam ikke min mening at afvise det alternative - jeg ønsker blot at finde en grund til problemerne inden der gøres noget alternativt...

    Jeg vil hvis muligt gerne have en diagnose, så jeg er sikker på det ikke ligger noget grimt og ulmer et sted inde i mig.. Og blot fordi tyktarm og nogle blodprøver har vist sig ikke at slå ud på noget - så kan der jo godt gemme sig noget et sted :)

    Hvis jeg blot ønskede symptom behandling, kunne jeg æde immodium plus som tager diarrén.. Men det fjerner jo ikke årsagen :)
  • Okay - så er der vist noget, du har misforstået. At opsøge alternativ behandling betyder IKKE, at man så kun får symptombehandling. Tvært i mod vil jeg mene.

    Selvfølgelig skal du da have undersøgt alle muligheder, men jeg forstod dit indlæg sådan, at man ikke havde fundet noget galt - endnu?

    En biopat f.eks. kan gå ind og måle, om du har mangler eller måske for meget af forskellige mineraler og/eller andet i kroppen, som kan være den direkte årsag til dine problemer. Og det gør man faktisk ikke på sygehuset.

    Jeg har tvært i mod oplevet, at kun få symptombehandling i lægeverdenen; akupunktøren fandt ud af årsagen - og så behandlede mig ud fra den. Jeg har som også oplevet, at lægerne ikke kunne finde ud af, hvad jeg fejlede, og derfor afsluttede mig i deres system.

    Du kan sagtens - og naturligvis - fortsætte dine lægeundersøgelser sideløbende med, at du benytter en dygtig biopat/ akupunktør.
Log in eller Registrér for at kommentere.