Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svimmelhed og angst

Redigeret 19 september, 2015, 13:01 i Åben debat om hjernen
Hej alle :)

Jeg er en ung dreng/mand på 18 år (snart 19). For et halvt år siden, sad jeg ved min computer da jeg pludesligt fik det som om jeg var ved at besvime, alt drejede rundt og jeg kunne ikke holde balancen. jeg fik hurtigt taget til lægevagten, som sagde at det nok var noget virus på balancenerven.
så gik der et par måneder før det skete igen, denne gang så ekstremt at jeg måtte have en ambulance. jeg blev kørt på hospitalet, hvor jeg fik tjekket: lunger, hjerte´, blod osv. men de fandt intet og sendte mig hjem igen. her efter jeg er startet i skole igen er det blevet 100 gange være end nogensinde før. så jeg har været til lægen og fået af vide at det nok var balancenerven (igen). så jeg tog til ørelægen, men der fik jeg af vide at det var det ihvertfald ikke... så jeg ventede et par dage og pludselig skete det igen, denne gang tog jeg til lægen, og de gav mig en tid til MR scanning som er her den 16-9-2014.

her i mandags vågndede jeg op og kunne næsten ikke løfte min krop, og var meget svimmel, så jeg tog akut til lægen. og her mærkede min læge på mine nakkemuskler som åbenbart er ekstremt spændte, og da han masserede lidt på musklen fik jeg det straks bedre. så nu er jeg begyndt hos en fysioterapeut, men har ikke kunne mærke forskel siden. jeg er svimmel hele tiden nu, og kan ikke gå i skole for det bliver bare værre. jeg står til at blive smidt ud af skolen begrund af mit høje fravær(3.g HTX) (skal lige siges at jeg er en rigtig klog dreng, og ville aldrig blive væk fra skolen uden grund).

jeg kan virkelig ikke vente på at blive skannet så jeg kan få en diagnose (og forhåbentligt noget hjælp). men imens jeg venter har jeg selv undersøgt på nette om hvad det kan være, og der er jo rigtig mange ting!. og det underlige er at jeg kan genkende de fleste symptomer.

jeg har siden starten haft utrolig meget angst for hvad det kan være. og jeg kan ikke holde det ud mere, jeg ville bare gerne være rask. min far forstår slet ikke hvor dårligt jeg enlig har det (har ofte grat, over at jeg har det som jeg har).

jeg er begyndt at overveje om det kan være noget psykisk, at det er indbildning det hele? kan man få det så psykisk dårligt, at man får fysiske symptomer. jeg er begyndt at blive rigtig deprimeret og jeg er så træt hele tiden.

jeg kan abstrahere svimmelheden ved at lave ting der gør mig i godt humør: jeg elsker kemi og er ''garage kemiker''. Sex får det også stort set til at forsvinde (har en sød kæreste der altid støtter mig). adrenalin virker også på at få det væk. (de fleste af tingene er stille og roligt holdt op med at virke, da min svimmelhed at blevet være).

Jeg har haft taget en online stress test, hvor den sagde at der var stor sandsynlighed for at jeg havde stress; da jeg svarede ja på alle spørgsmål, undtagen 1 spørgsmål (om jeg har mistet lysten til sex).

.

i skolen yder jeg ikke det bedste jeg kan mere. jeg er blevet træt af min matematiklære (han mener at jeg bliver væk, kun for at undgå matematik da matematik er det eneste jeg ikke er så god til).

mine fysiske symptomer er:

*svimmelhed (alle former for svimmelhed, det gynger, jeg føler mig tung, jeg føler mig syg, nogle gange snore det hele rundt)
*træhed (jeg er på det seneste blevet utrolig træt, kan næsten ikke holde mig vågen)
*kvalme (jeg er begyndt at få sure opstød, men har dog ikke brækket mig)
*tynd mave (jeg har ofte tynd mave, specielt når angsten er værst)
*Wc besøg (jeg skal tisse hele tiden)
*åndedrætsbesvær (nogle gange, har jeg følsen af at jeg ikke kan få luft, som om min luftvej er blevet mindre)
*hjertebanken (kommer kun når jeg får meget angst, eller når jeg bliver meget svimmel)
*har mistet lysten til mad (spiser næsten ingenting mere, men drikker tilgengæld utrolig meget vand 2-4 litter om dagen)

Psykiske symptomer:
*græder (er trist hele tiden, og det hjælper på min træthed, og svimmelhed at få grat ud)
*stresset (jeg føler mig ikke rigtigt stresset, selvom jeg enlig er det (svært at forklare))
*deprimeret (jeg er blevet utroligt deprimeret på det seneste, det hele køre rundt i hovedet på mig)
*angst (jeg har utrolig meget angst for svimmelheden)
*''hukommelsestab'' (min korttidshukommelse er meget hullet, jeg glemmer ting som jeg lige har lavet/tænkt på)



jeg tror ikke jeg har mere at skrive, så mit enlige spørgsmål er vel om det er noget psykisk eller fysisk jeg fejler?

På forhånd tak.

håber der er andre der har det på samme måde ;) (ikke ondt ment)

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    Det lyder ikke rart, sådan som du har det..

    For mig lyder det rigtig meget som en eller anden stress-reaktion..
    Man kan godt være psykisk stresset, uden egentlig at være fysisk stresset, hvis du forstår?

    Det bliver - desværre - nok ikke bedre, før du finder ud af hvad der stresser dig, og får arbejdet med det.

    Håber det bedste for dig..

    Mvh. Lea
  • Indstillinger
    1000.tak for et svar, kan virkelig ikke beskriver hvor meget det betyder for mig.

    jeg håber et eller andet sted at det ''bare'' er stress, for er så bange for at jeg er mere alvorlig syg :(

    igen tak for et svar.
    Mvh
  • Indstillinger
    :)

    Jeg kom forresten til at tænke på en reklame der engang kørte på tv, med en mand der snakker med sin chef i en elevator.. (Det er en reklame omkring stress)

    Manden har stress, og det han fortæller sin chef om hvordan han har det, lyder meget som det du beskriver..

    https://www.youtube.com/watch?v=IqOZ1OQDReM

    Mvh. Lea
  • Indstillinger
    Hej har du fundet ud af hvad det er du fejler ?

    Jeg har nøjaktig de samme symtommer har været alt igennem med blodtryk, blodtest, hjerte test, øre test og piller på at lette blodtilgangen til hjernen og nu venter jeg bare på at min læge vender tilbage om hvad der så skal ske. Før skete det kun hvis jeg vente hovedet hurtigt eller rejste mig op. Nu sker det mens jeg ser tv eller køre bil. Når jeg er svimmel og jeg ikke har noget at stå og læne mig op af vælter jeg. engang fik jeg opkast i sidste uge... Jeg er 30 år er bange for at det er stress men det mener lægen ikke selv om jeg har 3 jobs...

    Håber du er kommet over dit og kan hjælpe..

    På forhånd tak

    Hilsen mig
  • Indstillinger
    Hej maase

    Skriver lige til dig for at høre om du har fået nogen bedring. Jeg syntes at jeg kan genkende mange af de symptomer du beskriver

    Mvh
    Rover699
Log in eller Registrér for at kommentere.