Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fjernet mandler og Rygning

Redigeret 9 september, 2014, 17:05 i Spørg Netdoktors brugere
Hej allesammen.
Jeg fik fjernet mine mandler (og polypper) sidste mandag (1/9). indtil igår har jeg haft pænt mange smerter og kunne stortset ikke drikke, snakke eller spise. men det er blevet MEGET bedre idag. i dag kan jeg spise stortset alt, og drikke vand uden besvær.
Jeg kan stadivæk se lidt hvidt sår i halsen.

Ville der ske noget ved at begynde at ryge cigaretter igen?
Jeg bruger nikotin plaster lige PT. men jeg syntes ikke det hjælper særligt meget.

Jeg vil helst ikke høre på kommentare om at jeg skal udnytte situationen til at stoppe med at ryge, det hører jeg aligevel så tit, så dem frabeder jeg.

Tak på forhånd :)

-Jacob

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jacob, jeg skriver alligevel. Når du har røget i mange år, så skal du bare se hvordan dine tænder kommer til at se ud.

    Om du kan starte med at ryge nu, tjae, lægen sagde til min bror: Ryg du bare.
    Lægen har sikkert selv været ryger.
    Min bror var blevet opereret i munden for ondartet kræft. Så når han kunne kan du vel også. Din hals heler sikkert langsommere.

    Kræften kom igen og han døde. Men om det var af den grund kan kun Vorherre vide.
  • Indstillinger
    Tak for svaret aligevel.

    Kunne dog godt bruge nogen svar fra nogen med erfaring som kan besvare mit spørgsmål lidt bedre.

    -Jacob
  • Indstillinger
    Jacob du kan ikke få et klart svar. Rygere heler langsommere, siges der. Nogle mennesker klarer sig bedre end andre. F.eks. i min familie, får jeg et sår heles det meget hurtigt og jeg får ikke betændelse i det. Min bror, ham der døde, fik altid betændelse i et nok så lille sår. Og det var inden han blev ryger.
    Jeg tror han udsatte sig selv for en stor fare ved at ryge og især efter han fik konstateret kræft.

    Min mand er ryger og han er aldrig syg. Vi er så forskellige, så du ville aldrig kunne få et klart svar. Nogen kan tåle det andre kan ikke. Det kan kun komme an på en prøve. Jeg ville aldrig selv gøre det, men jeg er heller ikke ryger, så det kan jeg jo sagtens sige.
    Min mand ville, han kan ikke leve uden sine smøger. Opereret i halsen eller ej.

    Så det kommer helt an på det enkelte menneske. Jeg ved godt du gerne vil høre fra en, som har prøver det samme og startede hurtigt med at ryge og at det gik godt.
    Det gør det måske også for dig eller måske ikke.
    Du kan ikke bruge sådan et svar til noget andet end berolige dig selv. Men så kan du lige så godt prøve. Går den, så går den. Går den ikke, ja så må du vente lidt længere på at hele helt op.


    CITAT:
    Hvad med tobak og alkohol?
    Generelt forlænger - eller i værste fald komplicerer - rygning og indtagelse af alkohol helingsprocessen.
    Hvis det ikke helt kan undgås, så begræns indtagelsen af disse rusmidler mest muligt til dit sår er helet.
    Ryg og drik aldrig de første 3 timer.
    Undgå det helst eller begræns det mest muligt de første 24-48 timer.
Log in eller Registrér for at kommentere.