Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sørret syn på højre øje i løbet af de sidste par år.

Redigeret 8 september, 2014, 12:56 i Åben debat om øjne
Hej brugere af NetDoktor,

Jeg har et problem med mit højre øje, som jeg ikke føler er blevet taget alvorligt af en række læger. Jeg vil gerne indlede med forløbet, men hvis dette ikke interesserer dig, er du velkommen til at "hoppe" videre til til sidste splate, hvor jeg beskriver mine symptomer. Tusind tak på forhånd!

Mit højre øje var engang mit dominante øje, mens mit venstre havde en smule minus. Men pludselig - for ca. 3 år siden - begyndte jeg at oplevede nedsat syn på mit højre øje, og dermed måtte jeg bruge briller for at kompensere. Synet på mit højre øje kunne dog ikke forbedres vha. brilleglas, da det - uanset hvad - fortsat var slørret. MEN! Synet var, og er stadig, perfekt når jeg stod op om morgenen, eller lige havde taget et bad, og det var først senere på dagen, at min syn gradvist blev ringere, ringere og ringere, og til sidst kunne jeg overhovedet ikke bruge øjet til noget.

Jeg tog selvfølgelig til lægen, hvor jeg forklarede mig, men de virkede lod ikke til at tro på, hvad jeg sagde. De fortalte mig blot, at jeg havde "dovent øje", og at jeg havde haft det hele mit liv. Ingen podninger eller lign. Jeg tog efterfølgende til lægen igen og insisterede på en henvisning til en øjenlæge, men denne øjenlæge viste sig knapt nok at kunne tale dansk, så vi havde desværre svært ved at kommunikere. Dette resulterede i, at han heller ikke var interesseret i at tjekke mine øjne, men han bad mig blot om at kigge på en tavle, hvorefter han konstaterede mit højre øje for at være dovent. Igen, han troede ikke på, at mit syn var perfekt om morgenen. Det skal lige nævnes, at jeg var derinde sidst på dagen, hvor mit syn var meget ringe, og det lod også som om, at han bare gerne ville hjem.

Efter mange forsøg er det endeligt lykkedes mig at blive henvist til en ny øjenlæge med en akut tid, da både min læge og min øjenlæge konstaterede, at mit højre øje var helt tørt og hornhinden fyldt dækket til med sår. Jeg har netop været inde hos øjenlægen i dag, hvor han virkede yderst forbavset over, at jeg havde gået med dette problem i 3 år. Han forklarede mig, at det kunne være en række forskellige øjenlidelser, men han gik dog ikke i detaljer. Han nævnte bl.a. herpes som en mulighed. I denne forbindelse fik jeg udskrevet Tobradex øjendråber, som jeg skulle bruge i en uge, hvorefter jeg skulle komme ind til ham igen. Dette undrer mig dog, da Tobradex ikke synes at skulle have en effekt mod herpes, men snarre kartar - men måske kunne kartar også være synderen?

Anyways, her er en mere kortfattet forklaring af mit problem:

- Højre øje var engang mit dominante øje
- Ca. 3 år siden begynder jeg at opleve sørret syn på højre øje
- Synet kan ikke forbedres med brilleglas
- Synet er perfekt om morgnen (når jeg står op) eller efter et bad, men efter nogle timer er synet slørret igen, som om der er en film henover øjet.
- Højre øje er tørt, og føles på en eller anden måde anderledes end det venstre øje gør. Det er meget generende, men jeg oplever ikke deciderede smerter.
- Læger udviser ingen interesse i at forbedre mine gener, konstaterer blot "dovent øje" uden at udføre checks på mine øjne. (jeg overdriver ikke)
- Efter 3 år opdager ny læge og øjenlæge, at mit højre øje er meget rødt og fyldt med sår på hornhinden og udskriver straks medicin.

Kære folk, dette har været en kæmpe gene for mig i løbet af de sidste 3 år, det har stærkt nedsat min livskvalitet på en række forskellige måder, så jeg vil sætte MEGET pris på jeres input.

Lyder dette som noget, som I kender til, og i så fald ... synes I at jeg modtager den korrekte behandling nu?
Log in eller Registrér for at kommentere.