Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

At tænke

Redigeret 10 februar, 2015, 15:17 i Vitaminer og mineraler
Hej folket. Jeg går i 8 klasse, og elsker skolen. Jeg blev valgt som årets elev i 7 årgang sidste år, jeg havde en fantastisk koncentrationevne, og arbejdsmoral, og det har jeg stadig men ikke lige så meget. Kan det skyldes mangel af en slags vitamin, at jeg ikke kan koncentrere mig ligeså godt, og tænke ligeså hurtigt

På forhånd tak :):)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anders

    Ja, det kan godt skyldes mangel på et eller andet, at du ikke tænker lige så hurtigt og koncentreret, som du har gjort.

    Men det kan vel også skyldes, at du har en alder, hvor man forandrer sig meget, og at selve forandringen kræver energi. Jeg vil mene, at enhver teenager nemt bliver distraheret i sine gøremål, når der sker så store forandringer med både udseende og forholdet til det andet køn.

    Så vidt jeg kan se, kan du ikke gøre andet ved problemet end at spise sundt. Det, man nemt kommer til at mangle i den mørke årstid, er D-vitamin, som man i vinterhalvåret især får fra fisk. Desuden er de fedtstoffer, der findes i fisk (såkaldt omega 3-fedt) specielt sunde for hjernen. Så derfor er det en god ide at spise fisk flere gange om ugen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusinde tak for dit svar. Jeg læst på nettet at, det kan være mangle på vitamin b12 eller b6 kan det passe?

    På forhånd tak :)

    P.S det ville være dejlig, hvis andre folk også kom med deres meninger.
  • Indstillinger
    Hej Anders

    Ja, det ville være en god ide, hvis andre også kommer med et bud på, hvad der kan være galt.

    Hvis du mener, at der er risiko for, at du mangler B12 (Vegetarer kommer tit til at mangle B12, men er du vegetar?), så kan du blive tjekket hos lægen ved hjælp af en blodprøve.

    Når nu lægen er i gang med at tage blodprøver, kan du lige så godt blive undersøgt for alle de mangler, som en praktiserende læge kan tjekke for.

    Der findes jo mange B-vitaminer, og af dem mener jeg kun, at lægen kan undersøge for mangel på B12 og folsyre – ikke B6. Inden du begynder at tage B12, synes jeg faktisk, at det er vigtigt, at du bliver undersøgt hos en læge. Hvis alt er i skønneste orden, er det alligevel en god ide at tage en all round vitamin- og mineralpille dagligt, og der sker ikke noget ved at tage ekstra B-vitaminer. Man skal tage en pille med alle B-vitaminerne, da de er afhængige af hinanden for at virke.

    Jeg anser det for usandsynligt, at vi her i dette debatforum kan finde årsagEN til dit problem. Måske er der bare ikke nogen forklaring. Men det skader ikke at leve sundt - tværtimod!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg vil lige sige at det altså er helt normalt at blive mindre koncentreret og have mindre lyst til at lave sine ting, når man kommer længere op i teenage-alderen.
    Jeg vil mene at det er noget der sker for langt størstedelen af skoleelever de de øverste klasser :)
    Så jeg tror ikke du skal bekymre dig alt for meget. Det skal nok komme igen, når du kommer i gang med noget efter folkeskolen, som interesserer dig lidt mere end almindelig skolearbejde :)

    Mvh. Lea
  • Indstillinger
    Hej Anders

    Uanset hvilken alder man har, så kan man have perioder, hvor man er mere ukoncentreret. Sådanne perioder havde jeg også i folkeskolen og gymnasiet. Nu har jeg min daglige gang på universitet hvor kravene og presset er noget større end dengang, men alligevel føler jeg et større overskud end dengang.

    Selvfølgelig har det noget at gøre med erfaring men jeg bilder mig ind, at det skyldes at jeg tager vitaminer og mineraler ved siden af min mad. Jeg har de sidste 3-4 år spist kosttilskud og det stopper jeg aldrig med igen.

    Som det er blevet nævnt, så spist noget fisk. Fisk er hjernemad som indeholder vigtige fedtsyrer og d-vitamin. Der er selvfølgelig perioder hvor det ikke bliver til så meget, men så kan man supplere med bio-marin eller d-pearls.

    Håber du kan bruge mit svar.

    Mvh Martin
  • Indstillinger
    at for svaret Martin. Har også kigget på kosttilskud og vitaminer, vil det så være mest oplagt at jeg tager fiskeolie i tabletter?
  • Indstillinger
    Du kan ikke få fiskeolie på tabletter. Du skal købe dem i kapsler. Bliv ikke fristet til at købe de billigste du kan finde nede i netto. Tag i en helselkostforretning eller matas og få lidt vejledning. Jeg foretrækker som sagt bio-marin, da de nemme at synke og ikke indeholder omega-6. Der er også andre gode produkter at få, så det kommer lidt an på smag og behag.
  • Indstillinger
    Anders1810, tråden er ikke helt ny, men jeg skriver alligevel.

    I din alder mener jeg ikke, at du skal tage andet end en almindelig multivitamin.

    Derimod skal du nok være opmærksom på, at der er ting, som kan trække mineraler ud af kroppen.
    Hvis du indtager for meget sukker eller kaffe (i denne sammenhæng skal der vist ikke ret meget til før det er "for meget"), så trækker det bl.a. kalium og magnesium ud af kroppen.
    Fuldkornsprodukter, der ikke er bagt med surdej eller langtidshævet kan indeholde fytinsyre, som dels hæmmer vores fordøjelse og dels binder mineralerne til sig, så vi ikke får gavn af dem.
  • Indstillinger
    Hej Trold,

    Om man skal tage lidt fiskeolie sammen med en multivitamin har vel ikke noget med alderen at gøre. Det kommer nok mest an på, ens generelle livsstil og kostvaner.

    Fiskeolie indeholder essentielle fedtsyrer, som du ikke får andre steder fra end....fisk. Hvis man ikke kan lide fisk eller kun får fisk 2 gange om ugen, så er det nødvendigt med et tilskud, hvad enten du er 20 eller 50.

    Prøv evt. at se denne artikel: http://www.helse.dk/helsedebatten/mange ... dine-born/

    Men du har ret, at man skal være opmærksom på visse fødevare, kan trække mineraler ud af kroppen.

    Mvh MArtin
  • Indstillinger
    martinKU90, det jeg mente var, at så ungt et menneske burde ikke pludselig få behov for særlige tilskud, når vedkommende tidligere har fungeret perfekt.

    Men det er jo ikke et ukendt fænomen, at nogle unge mennesker får smag for underlødige drikke- og fødevarer (det er et evigt tilbagevendende samtaleemne her i familien, med 2 børn på 14 og 18).

    Og det er mit indtryk, at trådstarter er et kvikt ungt menneske, derfor syntes jeg , at jeg ville gøre ham opmærksom på hvilke ting der kan ligge til grund for evt. mangler.

    Alt andet lige, så er det jo bedre, at undgå de ting, der ødelægger vitamin- og mineralbalancen i vores krop end, at begynde lappe på "skaderne".
Log in eller Registrér for at kommentere.